Co řešíte, když někam jedete jako turista? Počasí - co neovlivníte. Dopravu - jak daleko to je. Nabídku turistických atrakcí - čím víc, tím líp. Úroveň ubytování - čistota a personál. Tudíž je v zájmu Jesenicka, aby zde byl turista spokojený a utratil tu co nejvíce peněz.
BYZNYS NA JESENICKU
Tenhle týden se objevila zpráva, že město Jeseník hodlá šlápnout na plyn s podporou podnikavosti Jeseničáků. Jestli vyvrcholením takové snahy má být otevření městského inovačního centra, tak i bez něj se tady ledasco směrem k podnikavým a kreativním lidem děje.
Chytrá města hledají způsoby, jak podporovat místní podnikatelský sektor. Do určité míry nám to přijde podobně samozřejmé, jako když jdou finance z městské kasy do péče o seniory, do zkvalitňování škol, na pomoc pořadatelům kulturních akcí či sportovním oddílům a tak.
Dvě kavárny z Jesenicka v evropském výběru
Kdo už něco pamatuje, musí žasnout, jaký posun Jesenicko udělalo v kavárenské kultuře. To, co tady začala prošlapávat jesenická Ennea a další, se ujalo a dneska není vzácností skvělá kavárna i na vesnici. Potkávání se u šálku kávy, zdá se, nahrazuje potkávání se u piva a ač je důležité obojí (nepodceňujeme efekt sociálního kontaktu), dnes volíme...
Zlaté české ruce, traduje se a kupa zručných řemeslníků na Jesenicku je toho důkazem. Ovšem o tuhle šikovnost je potřeba pečovat. Jistý Adam Kolář, student Univerzity Palackého, přišel s nápadem jako podle startupové příručky - co chybí na trhu tobě, dost možná chybí tisícům dalších. A jemu chyběla možnost rozvíjet svoji zručnost. Je to fakt, vyjma...
Je to spíše unikát, když soukromník dokáže podnikat v jednom oboru tři dekády. Stačí být malý pamětník, aby si člověk dokázal představit transformaci, jakou si Česká republika od roku '89 prošla a na jaké změny musela reagovat i jesenická rodinná firma Gastro Mach.
Když jsme v nedávné diskusi o potenciálních podnikatelských příležitostech Jesenicka mluvili s Petrem Houzarem ze společnosti Google, dost jasně akcentoval, že celá oblast obchodování na internetu (e-commerce) by to mohla být. Prostě odsud řídit co nejvíc e-shopů. A ony už tady nějaké jsou!
Konec roku se nese ve znamení vyhlašování nejrůznějších žebříčků a anket. Jakmile se dobré umístění týká Jesenicka, přispěcháme s informací.
O Jesenicku se traduje, že si region v těžkých časech historicky uměl poradit sám. Tak si vyzkoušíme, jestli to v nás pořád je, jste pro?
Čirou radostí pro nás je vyhodnocování konference positivJE FESTIVAL, kde ve třech diskusních panelech zaznělo tolik užitečných informací, kterými kdyby se Jesenicko inspirovalo jen z části, tak by se zákonitě posunulo ve všech důležitých oblastech.
Velmi ochotně vám připomeneme předvánoční čas přes pivo, tohle jde v Česku jaksi samo ;-) Ačkoli jsme smutní z pohledu do večerních hospod. Kdo můžete, vytáhněte přátelé na pár adventních pivek.
Je skvělé, že roste náročnost nás coby zákazníků, aby zboží v obchodech bylo vždy v bezvadné kvalitě. Jen to s sebou občas nese plýtvání zejména čerstvým zbožím, které obchodníci musí velmi pečlivě vyřazovat z regálů.
Jesenický Fenix hraje byznysovou evropskou ligu a neberme to jako samozřejmost. Každý den svou pozici musí hájit. Ale Fenix nejen že roste i v časech pandemie, on aktuálně hraje něco jako mistrovství světa.
Nechceme, aby byl Jeseník stranou nových trendů. Naopak, co mají v Praze, chceme mít tady (kromě dopravních kolapsů), ať nám tam ti mladí pořád neutíkají.
Holba má další světové stříbro a bronz
Výrobci piva covidové lockdowny taky pořádně pocítili, prodeje sudového piva jim klesly o desítky procent, a tak využijeme každé příležitosti k tomu, abychom je podpořili. Z logiky věci to můžeme dělat jenom u pivních značek majících vazbu na náš region.
300 nových buků nad Červenohorským sedlem
Nejen stát, nejen neziskovky, nejen dobrovolníci, i firmy musí přispívat k tomu, jak zelený svět tady necháme našim dětem a nechceme být patetičtí. Naštěstí si tohle uvědomuje stále více lidí.
Co by si asi o novém joint venture Priessnitzových léčebných lázní pomyslel Vincenz Priessnitz? Možná by mu imponovalo, že zkušenosti nabyté jeho pokračovateli jsou natolik zásadní, že si vytvořili obchodní příležitost je uplatnit na opačném konci republiky.
Chystáme Vánoce z lokálních produktů
Když je to podruhé, je to už tradice? ;-) V positivJE totiž už podruhé chystáme vánoční balíčky, jejichž obsahem jsou výhradně regionální produkty. A podle přicházejících objednávek jsme si jisti, že ty krásné a chutné výrobky zamíří do všech koutů republiky. O některých dokonce víme, že půjdou do zahraničí.
Pokud je pravda, že většina českých domácností stále nemá kávovar a připravuje si českou klasiku zvanou 'turek', čeká tuhle zemi pořádný kávový boom. Pozitivní zpráva pro všechny zdejší kavárny. Ostatně ty se vlastní dobrou prací podílejí na osvětě a učí lidi kvalitní kafe pít a zvykají lidi za kvalitní kafe platit.
Vyvalte sudy, zpíval Karel Hála a jeho píseň by se hodila právě teď, kdy do pivních sklenic putuje nová várka, omluvte tu troufalost, nejlepšího hanušovického piva.
Fenix je Superbrand 2021
To naše Jesenicko je podnikatelsky obtížnější. Jsme malý trh a na ten za kopec je to prostě dál, trpíme odchodem kvalifikovaných lidí i o něco nižší kupní silou. Má to ale jednu nespornou výhodu, kdo uspěje tady, uspěje už kdekoli ;-)
Hotovo, právě jsme dotáhli i poslední panel positivJE FESTIVALU 2021 - 'Inovativní byznys' a jsme pyšní na to, že se nám do Jeseníku za našimi podnikateli a lidmi z byznysu podařilo přilákat čtyři velmi seniorní odborníky, aby zde mluvili o výzvách tohoto regionu.
Nezakládáte si IČ kvůli tomu, abyste pak sbírali ceny. Zpravidla nejvíc jde o tu svobodu podnikání, ale určitě každého potěší, když jeho snažení přináší kromě kýžených zisků taky nějaké to uznání a respekt okolí, jako to třeba dělá celostátní soutěž Živnostník roku. Ta před několika desítkami minut vyhlásila výsledky v Olomouckém kraji, kde...
Kdo hledá (práci na Jesenicku) najde
Dobrých ekonomických zpráv teď nechodí tolik, můžeme posloužit alespoň výčtem volných pracovních pozic na Jesenicku, které snad signalizují, že někdo roste a rozšiřuje pracovní kolektiv.
Vlastně je to sympatické, že mnoho podnikatelů nemá potřebu veřejně komunikovat své aktivity týkající se společenské odpovědnosti. Prostě ji dělají a tečka. Jenže my jsme positivJE, my chceme pozitivními příklady inspirovat další, protože prostor pro zapojení se do podobných věcí je nekonečný.
Tlak spotřebitelů na to, aby obchodní řetězce nebyly jen obyčejnými prodejními místy v poslední době sílí. Pozornost zákazníků je upírána například na zastoupení českých, a ještě lépe lokálních produktů v regálech, řeší se uhlíková stopa prodávaného zboží, baví se o plýtvání s potravinami, sleduje ekologické chování prodejce a tak.
Přátelé, dnes je Mezinárodní den kávy a vy máte kupu možností, s jakou kavárnou to oslavit. A když ne dnes, tak zítra a v neděli...
Můžete za tím vidět posilování značky a chytrý marketing, můžete to chápat jako jistého druhu srovnání s konkurencí, můžete od toho čekat nová partnerství, koneckonců můžete to brát jako pouhou soutěž a tohle všechno to je - IBM Firma roku 2021 Olomouckého kraje, v jejímž finálovém výběru je také jesenická kosmetická společnost Naturfyt - Bio.
Podle některých zdrojů je počet živnostníků v přepočtu na obyvatele na Jesenicku vysoký, na druhou stranu z rozhovorů s mladou generací víme, že podnikat se moc nehrnou. Přitom je to to nejsvobodnější, jak se člověk může postavit k vydělávání peněz. Dělám co chci, vydělám kolik chci, pracuji, jak dlouho chci...
Šerák od Holby je nejlepší česká jedenáctka
Už od roku 1984 se v Hanušovicích vaří pivo pojmenované po jednom z vrcholů Jeseníků - Šerák. Doby, kdy tohle pivo bylo prakticky ve všech zdejších hospodách je pryč, dávno musí hanušovický pivovar soutěžit s českou i světovou konkurencí, a ono to vždycky přispívá k růstu kvality.