VZDĚLÁVÁNÍ NA JESENICKU

O generaci Z je známo, že se o stav životního prostředí zajímá o dost víc než generace starší. V některých mladých lidech nedobrá kondice Země dokonce vyvolává pocit úzkosti. Receptem, jak je obav z klimatické změny zbavit, je patřičně je v tomhle tématu vzdělat, aby třeba věděli, že s tím samy mohou něco dělat.

Děti s neplánovanými "prázdninami" problém asi nemají, školy ale intenzivně pracují na tom, aby učebny otevřely co nejdříve. Pomáhají si k tomu zapojením pedagogů, hasičů, vojáků, dobrovolníků, ale i žáků a studentů. Pojďme se do některých z nich podívat.

Když se bavíte s odborníky na vzdělávání o tom, jak se dá zvyšovat jeho kvalita, pokaždé jako zásadní argument zazní lidé – personál ve školství. Ani super moderní vybavení a precizně nastavené školní osnovy nezafungují, pokud v systému nemáte motivované lidi. Pedagogy, kteří dovedou rozvíjet talenty žáků a studentů.

Nesouhlasíme se zažitým stereotypem, že mít vystudované gymnázium bez vysoké školy je k ničemu. Na pohovoru do práce bude náborové pracovnici celkem jedno, jestli měl uchazeč maturitu za 4 nebo za 9 a z jakých předmětů. Více se bude zajímat o praktické znalosti, a tam bude muset gymnazista přesvědčit.

Co si budeme povídat, školáci už stříhají metr. Těší se na kamarády, snad i na učitele a možná jsou zvědaví, co nového pro ně ve škole během letních prázdnin připravili. Jak moc se toho za červenec a srpen dá zvládnout, jsme se zeptali ředitele českoveské základní školy Filipa Worma.

Skoro čtyři desítky žáků a studentů se minulý týden proměnili na vědce, aby pohnuli s výzkumem na Jesenicku. Stalo se tak v rámci šestého ročníku zábavně-vzdělávací akce, za jejíž organizací stojí Vlastivědné muzeum Jesenicku. Tomu s hladkým průběhem pomáhalo Středisko volného času DUHA Jeseník. Nejde o nic menšího než sraz do přírodních věd...

Jesenická Střední průmyslová škola má důvod k oslavám – právě jí odmaturovali první studenti oboru informační technologie. To je významný moment nejen pro školu, ale potenciálně pro celé Jesenicko. Škola hodlá každoročně produkovat desítky IT odborníků a je jen otázkou času, kdy to v regionu začne generovat nové technologické podnikatele.

Definitivně se o naši budoucnost nebojíme. Mladí jsou v pohodě, když jim staří dají důvěru a prostor se vyklubat. Takhle nějak jsme navnímali dva maturanty jesenické hotelovky, jejichž výkony jsme měli možnost minulý týden sledovat.

Téma rovnováhy mezi online a offline životem je všudypřítomné, a ještě na významu poroste. Jak se do většiny profesí derou technologie, bude stále důležitější umět od nich po práci utíkat. Mimo obrazovky a displeje, mimo internet a signál. Třeba do přírody, třeba do zahrady.

Už jsme na positivJE mluvili s pěknou řádkou mladých absolventů zdejších dvou gastronomických škol. Jejich dnešní úspěchy mají často společnou jednu věc – jako studenti se účastnili všelijakých odborných soutěží. Zkušenosti z nich pak zúročují v profesním životě, a to dokonce i tehdy, když nezůstanou věrni svému oboru. Proto tak rádi píšeme o...

Průmyslové školy to zejména s praktickou přípravou studentů nemají snadné. Firmy, ve kterých se absolventi ucházejí o práci, jsou většinou oproti škole technologicky odskočeny, a tak mohou být rozjezdy mladých lidí v robotizovaných a digitalizovaných firmách složitější.

Od ředitele po školníka je už zřejmě každému jasné, že klasickému vzdělávání je odzvoněno. Pracovní trh, na který školy žáky připravují, se mění. Každé zodpovědné vedení školy s pedagogy řeší, jak se k tomu postavit.

Svět se mění před očima a ubývá míst a situací, kde si člověk připadá jako v dobře známém prostředí. Jestli ho někdy zahřeje u srdce, že je všechno na svém místě, musí se tak stát při pohledu na práci uměleckého kováře. Poctivé řemeslo, kde se nepotkáte s žádnými moderními technologiemi a kde o výsledku rozhoduje um a šikovné kovářovy ruce....

Docela často jsme z různých míst dotazováni, jak si Jesenicko vede v přeshraniční spolupráci s Polskem. Upřímně, moc toho z rukávu nesypeme. Rozhodně jsou tu partnerství v cestovním ruchu, občas se objeví projekty meziobecní spolupráce, ale v byznysové rovině směrem na Polsko velký pohyb nevidíme.

Obchod, hřiště, kostel, hospoda, dobrovolní hasiči a škola, to je "svatá šestka" tvořící základní vybavení, které potřebuje obec mít, aby plnohodnotně žila. S vylidňováním venkova a změnou chování lidí, se vlastně každý z nich musí o přízeň aktivně ucházet.

Z průzkumů vychází, že čeští studenti mají docela zájem podnikat. V praxi ale vidíme, že ve školách není podnikavosti věnována dostatečná pozornost. Ve chvíli, kdy absolventi nastartují kariéry v roli zaměstnanců, už se do podnikání logicky tolik nehrnou. To je škoda. I proto s Inovačním centrem Olomouckého kraje (ICOK) městu Jeseník tolik...

To se zase jednou povedlo, trefit způsob, jak dětem podat důležité téma. Na školkové děti nemůžete nastoupit s klimatickou změnou, chcete-li je přitáhnout k zájmu o životní prostředí. V mateřské škole ve Velké Kraši se každoročně zapojují do sběru odpadků na Den Země, letos se to rozhodli povýšit. Vymysleli si, že na vystoupení dětí u příležitosti...

Jako super, že si dneska dokážete všechno 'vygooglit', jenže zkuste být v takové době učitel základní školy a mít aprobaci například na dějepis. Osvědčenou cestou je vtáhnout žáky do děje(pisu) fyzicky, nechat je si na historii opravdově sáhnout.

Na podzim roku 2023 skupina mladých jesenických studentů z neformální skupiny EraYouth, skládající se z Romana Timothy Velce, Petra Velce, Jana Macečka, Anny Koriťákové a Kryštofa Horníka, přišla s myšlenkou, která by mohla pomoci ke změně vnímání přírody u mladé generace na lokální úrovni. Iniciativa "Společně pro stromy" byla zrozena s cílem...

Evropská unie nejsou jenom dotace, Evropská unie jsou i další příležitosti. Třeba studijní, prostřednictvím velkorysého programu Erasmus+, který umožňuje žákům a studentům mezinárodní výjezdy. Ne nadarmo je pak mladší generace výrazně proevropská, když si díky EU užívá dostupného cestování po kontinentu.

Podle dat Agentury pro sociální začleňování a výzkumníků z PAQ Research jesenické střední školství vybočuje při srovnání s českým průměrem ve dvou ne nepodstatných parametrech. Rovných 6 % deváťáků u nás nastupuje na učební obory neukončené ani vyučením (v ČR je to pouhých 0,8 %). A skoro 12 % našich středoškoláků mění během studia školu, obor,...

Made in Jesenicko © 2024 positivJE. Všechna práva vyhrazena.