VZDĚLÁVÁNÍ NA JESENICKU

Docela často jsme z různých míst dotazováni, jak si Jesenicko vede v přeshraniční spolupráci s Polskem. Upřímně, moc toho z rukávu nesypeme. Rozhodně jsou tu partnerství v cestovním ruchu, občas se objeví projekty meziobecní spolupráce, ale v byznysové rovině směrem na Polsko velký pohyb nevidíme.

Obchod, hřiště, kostel, hospoda, dobrovolní hasiči a škola, to je "svatá šestka" tvořící základní vybavení, které potřebuje obec mít, aby plnohodnotně žila. S vylidňováním venkova a změnou chování lidí, se vlastně každý z nich musí o přízeň aktivně ucházet.

Z průzkumů vychází, že čeští studenti mají docela zájem podnikat. V praxi ale vidíme, že ve školách není podnikavosti věnována dostatečná pozornost. Ve chvíli, kdy absolventi nastartují kariéry v roli zaměstnanců, už se do podnikání logicky tolik nehrnou. To je škoda. I proto s Inovačním centrem Olomouckého kraje (ICOK) městu Jeseník tolik...

To se zase jednou povedlo, trefit způsob, jak dětem podat důležité téma. Na školkové děti nemůžete nastoupit s klimatickou změnou, chcete-li je přitáhnout k zájmu o životní prostředí. V mateřské škole ve Velké Kraši se každoročně zapojují do sběru odpadků na Den Země, letos se to rozhodli povýšit. Vymysleli si, že na vystoupení dětí u příležitosti...

Jako super, že si dneska dokážete všechno 'vygooglit', jenže zkuste být v takové době učitel základní školy a mít aprobaci například na dějepis. Osvědčenou cestou je vtáhnout žáky do děje(pisu) fyzicky, nechat je si na historii opravdově sáhnout.

Na podzim roku 2023 skupina mladých jesenických studentů z neformální skupiny EraYouth, skládající se z Romana Timothy Velce, Petra Velce, Jana Macečka, Anny Koriťákové a Kryštofa Horníka, přišla s myšlenkou, která by mohla pomoci ke změně vnímání přírody u mladé generace na lokální úrovni. Iniciativa "Společně pro stromy" byla zrozena s cílem...

Evropská unie nejsou jenom dotace, Evropská unie jsou i další příležitosti. Třeba studijní, prostřednictvím velkorysého programu Erasmus+, který umožňuje žákům a studentům mezinárodní výjezdy. Ne nadarmo je pak mladší generace výrazně proevropská, když si díky EU užívá dostupného cestování po kontinentu.

Podle dat Agentury pro sociální začleňování a výzkumníků z PAQ Research jesenické střední školství vybočuje při srovnání s českým průměrem ve dvou ne nepodstatných parametrech. Rovných 6 % deváťáků u nás nastupuje na učební obory neukončené ani vyučením (v ČR je to pouhých 0,8 %). A skoro 12 % našich středoškoláků mění během studia školu, obor,...

Nejvíc pro dobrou reputaci školy dělají studijní výsledky a úspěchy absolventů. Všímáme si toho v redakci positivJE, když posloucháme příběhy maturantů Gymnázia Jeseník. Jenomže dlouhodobé budování značky školy je skládačka dalších marketingových aktivit a není to otázka ani týdnů či měsíců, ale spíše let.

Na první dobrou možná drobná aktualita, při hlubším pohledu velmi chytrý projektít studentů kvinty Gymnázia Jeseník. Proč? Z výsledků srovnání PISA (Program pro mezinárodní hodnocení žáků) totiž vyplývá, že čeští žáci a studenti vykazují jednu z nejnižších měr sounáležitosti se svojí školou. V tomto ohledu jsme tradičně na chvostu zemí OECD.

Co se děje ve zdejších školách, považujeme vlastně za to nejdůležitější. To ve školách se chystají příští generace, v jejichž rukou se jednou budoucnost Jesenicka ocitne.

Zhusta na positivJE píšeme o bývalých studentech Gymnázia Jeseník, kterak dosahují zajímavých výsledků v rozličných oborech a sférách. Dlužno dodat, že tyto jejich úspěchy často staví na dobrých znalostních základech, jimiž je vybavilo právě zdejší gymnázium. V případě studentů Univerzity Palackého Jakuba Jurky a Matěje Dostála je tato praxe...

Sami si na Radě studentů Jesenicka dali ten úkol – rozjet systém slev v místních podnicích a obchodech pro studenty. Sami si to odpracovali a už to běží. Možná se to celé rodilo pomaleji, než si na začátku mysleli, ale po cestě se rozhodně naučili nové věci. Dělat rešerše a průzkum trhu, spolupracovat v týmu, vyjednávat s potenciálními...

Se zaujetím sledujeme debatu o českém středním školství, která běží na ministerstvu školství i na půdě krajských zřizovatelů. Předmětem odborných výměn názorů je uvažovaná reforma tohoto článku vzdělávání. Když se na jednu hromadu dají fakta o současném systému středního školství s předpokládaným vývojem trhu práce, zdá se, že bude potřeba udělat...

Zažít si úspěch má být dopřáno každému žákovi mateřské, základní, středí i vysoké školy. Má to blahodárné účinky na jeho budoucí život. Se zalíbením sledujeme snažení zdejších vzdělávacích zařízení, jak své "svěřence" vysílají na soutěže, studijní výměnné pobyty, jak jim dávají ochutnat toho dospěláckého světa.

Dost nasvědčuje tomu, že nastupující mladá generace bude ještě více řešit planetu Zemi a její kondici. Děti se živě zajímají o udržitelnost vztahu člověka vůči přírodě a obvykle jsou vnímavější k opatřením souvisejícím s klimatickou změnou. Nepochybně za to může také školství, které má nějakou formu ekologické výchovy pevně v učebních plánech.

Očekávání se naplňují, partnerství Hotelové školy V. Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník s jesenickou kanceláří M.B.A. Finance pokračuje. Čtvrťáci oborů obchodní akademie a hotelnictví absolvovali dvoudílný vzdělávací program, jehož snahou bylo předat studentům zkušenosti firmy ve dvou oblastech.

Historii se tady moc nevěnujeme, přitom stačí jít sotva pár desítek let dozadu a už to vzpomínání může být i úsměvné. A to i když mluvíme o respektované vzdělávací instituci vedoucí Jesenicko už třičtvrtě století k hudbě a umění.

positivJE je lokální platforma zachycující příběhy úspěšných lidí spojených s Jesenickem. Takové mikropositivJE si minulý týden v rámci dvou projektových dnů uspořádali na ZŠ Zlaté Hory. Třídní učitelky Daniela Búranová (9. třída) a Hana Gabriš Syptáková (7. třída) dostaly úplně super nápad – pozvat si zástupce mladší generace Zlatohoráků, která...

Jeseník si nedávno schválil dokument smysluplně plánující městskou mobilitu. Podle něho se dočkají větší bezpečnosti chodci, koloběžkáři a cyklisté. Předpoklad je jasný, až se začnou na cestách objevovat cyklopruhy a piktogramy, dopravní značky, stojany a přístřešky na kola, zvýší se počet lidí pohybujících se po městě nemotorově. A propíše se to i...

Jsme ve spojení s ředitelkami a řediteli základních a středních škol a víme, že každý den, dokonce včetně letních prázdnin, pracují na tom, aby dobře plnili své poslání – vzdělávání Jesenicka. Ve sborovnách se to řeší, v kabinetech debatují, žáků a studentů se ptají, rodiče do toho zatahují… a my dáváme vědět, že chceme taky přispět.

Hodně o posilování patriotismu to bylo, ale žáci vápennské Montessori třídy si na projektu vyzkoušeli i mnoho profesí a řemesel. Jinak by nedokázali za tři roky společnými silami obnovit zaniklou osadu. Vyčistili okolí, zprovoznili pramen, postavili zvoničku, kříž a nakonec vybudovali útulnu pro turisty. V Rychlebských horách tak vznikl další...

Podruhé v týdnu přinášíme článek o tom, jak místní škola spolupracuje se zahraničím. Zítra vyráží pět studentů eMka do Izraele - města Hod HaSharon, kde budou čerpat zkušenosti a inspiraci v budování světové školní robotiky. Izrael je po Americe snad druhou nejinovativnější zemí světa, zažít to, znamená zvýšit šanci na svůj vlastní úspěch.

Made in Jesenicko © 2024 positivJE. Všechna práva vyhrazena.