VZDĚLÁVÁNÍ NA JESENICKU

Demokracie není automatická věc, o její hodnoty se musí pečovat. Ono ani Jesenicko není imunní vůči občasným voláním po minulých pořádcích. Považujeme proto za důležité speciálně mladé generaci připomínat tu dobu nesvobody - nedemokracie. Pro ně totiž nejsou 2. světová válka a komunistická totalita hmatatelnými hrůzami našich novodobých dějin.

Dejte si do vyhledávače klíčová slova typu 'budoucnost trhu práce' nebo 'kompetence budoucnosti'. Dovíte se, že dynamika a rychlost změn bude nebývalá a vlastně úplně vždycky u toho v nějaké míře budou technologie. Tuze záleží na tom, jak na potřebnou flexibilitu a ochotu učit se novým věcem připravíme naše děti.

Zřejmě po vzoru amerických univerzit, na kterých je budování vztahu studentů se školou naprosto běžné, snaží se i javornická základní škola posílit vazbu svých žáků k domovské vzdělávací instituci. Jasně, v kontextu klíčového poslání školy - vzdělávat, je tenhle marketing více méně třešinkou, každopádně má to potenciál.

Ač se nás Elon Musk snaží na Mars dostat, platí stále, že obyvatelná je pouze jedna planeta. A jelikož jsou zdroje na Zemi vyčerpatelné a lidí přibývá, dosti zásadním se pro její budoucnost stává to, jak se k ní naučíme chovat. Jak jde řeč o učení, musí se o slovo hlásit i školy.

Pokud se na dítě navštěvující školu podíváte jako na klienta vzdělávací instituce, pak je z pohledu oné instituce namístě se klienta ptát na jeho spokojenost. V jiných oblastech života je to přeci naprosto běžné. Banka se vás ptá, mobilní operátor se vás ptá, e-shop se vás ptá…, tak proč ne škola. Posiluje to vztah mezi klientem (fakticky jeho...

Chystáme v inovačním centru (ICOK) s umělci z Jesenicka projekt kreativního učení, v němž půjde o spojení umělců s pedagogy. Ti budou v tandemu vykládat látku neotřelou, a tedy atraktivnější formou, aby to žáky bavilo. V praxi třeba půjde o výtvarnici v hodině chemie, muzikanta v zeměpisu, grafika ve fyzice anebo filmaře v češtině. Máme dohodnuty...

Nemá Jeseník "každý den" svého zástupce na Mistrovství světa. Tím posledním byli o uplynulém víkendu úřadující Mistři republiky z Gymnázia Jeseník - robotici R.U.R. teamu. Jako národní šampioni First Lego League odjeli na světové finále do amerického Houstonu, hájit čest země, která dala světu právě slovo 'robot'.

Škola v obci je takový nedotknutelný svatý grál, o jehož kvalitě se moc nediskutuje. Anebo diskutuje, ale většinou v takovém tom všeobecném duchu, jako jestli je české školství dobré nebo špatné. Přitom ona se dá rozebrat každá jedna škola. Dokonce, i když má tři budovy, jako ta jesenická. Může se zapojit do celorepublikového srovnávacího projektu...

Až půjdou studenti jesenické průmyslovky Filip Vaníček, Petr Jančov, František Huf a Robin Němec na první pohovor do zaměstnání, budou mít oproti ostatním uchazečům náskok. Pokud si do profesního životopisu napíší účast na soutěži konstruktérů ve strojírenství.

Velmi milé gesto osmáků ze základní školy Česká Ves, kteří dostali chuť poděkovat zdravotníkům jesenické nemocnice a připravili jim jedno dojemné překvapení. Pro svůj "projekt" si vybrali interní oddělení, kde se zabývají diagnostikou a léčením pacientů majících problémy s vnitřními orgány.

Nechceme vás v neděli zatěžovat náročnými tématy, jako je třeba ochota deváťáků hlásit se na zdejší střední školy. To je kombinace nabídky oborů a studijních preferencí žáků. A vlastně se k tomu váže i reputace škol, tu si musí školy u děcek odpracovat.

Věříme, že přínosy umělé inteligence lidstvu drtivě převáží nad negativy, jež to tu a tam přinese. Jako aktuálně začínají řešit trable na vysokých školách. Panuje obava, že studenti nechají umělou inteligenci psát bakalářské a diplomové práce a že to školy nepoznají.

Kvůli jazyku, kvůli cestování a poznávání jiných národů, kvůli práci v mezinárodních týmech, kvůli čerpání nepřenositelných zkušeností, kvůli překonávání ostychu a trémy, kvůli vykročení z komfortní zóny, kvůli novým přátelstvím... Kvůli tomu všemu je skvělou zprávou, že základní škola v České Vsi získala akreditaci Erasmus+, která zdejší úspěšné...

Už nikdy neříkejte, že mladí jsou takoví nebo makoví. Mladí, když jim dáte prostor dělat na něčem, co je baví, tak vám svěřenou důvěru x násobně vrátí. Ale ano, musí je to zajímat ;-)

Tak trochu školství pozpátku, když se na půdě základní či střední 'fakultní' školy připravují budoucí učitelé - nejčastěji studenti pedagogických oborů vysokých škol. Na fakultních školách si osvojují učení v praxi a samozřejmě si vytvářejí různé návyky. Z těchto důvodů je důležité, aby se do "ostrého provozu" chystali v co možná nejlepších...

Možná víme, odkud se bere ta spousta dobrosrdečnosti, jíž jsme každoročně svědky v (před)vánočnímu období. Hodné lidi vychovává jesenická základní škola, pomáhá si přitom zapojením v projektu Hrdá škola. V něm se do školy dostávají netradiční aktivity zpestřující žákům každodenní rutinu.

Povzbuzeni úspěchy, jež dosahují jesenický gympl i průmyslovka, oslovili jsme naše české přátele v Izraeli s vidinou - dostat tyhle dvě střední školy k nim. V jakémkoli "skupenství" ;-)

Zachytit vzpomínky žijících pamětníků na klíčové momenty 20. století se už od roku 2001 snaží nezisková organizace Post Bellum. Přišla i s projektem 'Příběhy našich sousedů', aby díky nadšencům v regionech posbírala další opravdové příběhy z období války nebo totality.

Jesenické střední školy mají nějakou kapacitu a v ní určitou nabídku oborů. Okres Jeseník naproti tomu každoročně vychová určitý počet deváťáků. A ona se ta čísla jaksi nepotkávají. Protože Olomoucký kraj je ten, kdo pod sebou má střední školy, nese spoluzodpovědnost za nabídku studijních oborů i za jejich naplněnost.

Za rok se toho může stát hrozně moc i v něčem tak konzervativním, jako je školství. A zrovna na Jesenicku se daří hýbat s věcmi, na které si třeba ministerstvo školství ještě ani netroufá. Podívejte se, co všechno se tu za 365 dnů povedlo.

Až půjdou absolventi stavebních oborů jesenické Střední průmyslové školy na první pohovor, budou mít oproti svým vrstevníkům náskok. Jejich škola se do nich snaží už během studia dostat něco navíc nad rámec školních osnov, co souvisí s jejich profesním zaměřením.

Čtyři střední školy tady máme, každá má více méně jasnou profilaci. O jesenické průmyslovce se dá směle tvrdit, že se z ní pomalu a jistě stává škola technologická. Minimálně v souvislosti s moderním vybavením, které mocně pořizuje.

Made in Jesenicko © 2023 positivJE. Všechna práva vyhrazena.