BYZNYS NA JESENICKU

Kdo už něco pamatuje, musí žasnout, jaký posun Jesenicko udělalo v kavárenské kultuře. To, co tady začala prošlapávat jesenická Ennea a další, se ujalo a dneska není vzácností skvělá kavárna i na vesnici. Potkávání se u šálku kávy, zdá se, nahrazuje potkávání se u piva a ač je důležité obojí (nepodceňujeme efekt sociálního kontaktu), dnes volíme...

Zlaté české ruce, traduje se a kupa zručných řemeslníků na Jesenicku je toho důkazem. Ovšem o tuhle šikovnost je potřeba pečovat. Jistý Adam Kolář, student Univerzity Palackého, přišel s nápadem jako podle startupové příručky - co chybí na trhu tobě, dost možná chybí tisícům dalších. A jemu chyběla možnost rozvíjet svoji zručnost. Je to fakt, vyjma...

Je to spíše unikát, když soukromník dokáže podnikat v jednom oboru tři dekády. Stačí být malý pamětník, aby si člověk dokázal představit transformaci, jakou si Česká republika od roku '89 prošla a na jaké změny musela reagovat i jesenická rodinná firma Gastro Mach.

Když jsme v nedávné diskusi o potenciálních podnikatelských příležitostech Jesenicka mluvili s Petrem Houzarem ze společnosti Google, dost jasně akcentoval, že celá oblast obchodování na internetu (e-commerce) by to mohla být. Prostě odsud řídit co nejvíc e-shopů. A ony už tady nějaké jsou!

Čirou radostí pro nás je vyhodnocování konference positivJE FESTIVAL, kde ve třech diskusních panelech zaznělo tolik užitečných informací, kterými kdyby se Jesenicko inspirovalo jen z části, tak by se zákonitě posunulo ve všech důležitých oblastech.

Je skvělé, že roste náročnost nás coby zákazníků, aby zboží v obchodech bylo vždy v bezvadné kvalitě. Jen to s sebou občas nese plýtvání zejména čerstvým zbožím, které obchodníci musí velmi pečlivě vyřazovat z regálů.

Výrobci piva covidové lockdowny taky pořádně pocítili, prodeje sudového piva jim klesly o desítky procent, a tak využijeme každé příležitosti k tomu, abychom je podpořili. Z logiky věci to můžeme dělat jenom u pivních značek majících vazbu na náš region.

Nejen stát, nejen neziskovky, nejen dobrovolníci, i firmy musí přispívat k tomu, jak zelený svět tady necháme našim dětem a nechceme být patetičtí. Naštěstí si tohle uvědomuje stále více lidí.

Když je to podruhé, je to už tradice? ;-) V positivJE totiž už podruhé chystáme vánoční balíčky, jejichž obsahem jsou výhradně regionální produkty. A podle přicházejících objednávek jsme si jisti, že ty krásné a chutné výrobky zamíří do všech koutů republiky. O některých dokonce víme, že půjdou do zahraničí.

Pokud je pravda, že většina českých domácností stále nemá kávovar a připravuje si českou klasiku zvanou 'turek', čeká tuhle zemi pořádný kávový boom. Pozitivní zpráva pro všechny zdejší kavárny. Ostatně ty se vlastní dobrou prací podílejí na osvětě a učí lidi kvalitní kafe pít a zvykají lidi za kvalitní kafe platit.

To naše Jesenicko je podnikatelsky obtížnější. Jsme malý trh a na ten za kopec je to prostě dál, trpíme odchodem kvalifikovaných lidí i o něco nižší kupní silou. Má to ale jednu nespornou výhodu, kdo uspěje tady, uspěje už kdekoli ;-)

Nezakládáte si IČ kvůli tomu, abyste pak sbírali ceny. Zpravidla nejvíc jde o tu svobodu podnikání, ale určitě každého potěší, když jeho snažení přináší kromě kýžených zisků taky nějaké to uznání a respekt okolí, jako to třeba dělá celostátní soutěž Živnostník roku. Ta před několika desítkami minut vyhlásila výsledky v Olomouckém kraji, kde...

Dobrých ekonomických zpráv teď nechodí tolik, můžeme posloužit alespoň výčtem volných pracovních pozic na Jesenicku, které snad signalizují, že někdo roste a rozšiřuje pracovní kolektiv.

Vlastně je to sympatické, že mnoho podnikatelů nemá potřebu veřejně komunikovat své aktivity týkající se společenské odpovědnosti. Prostě ji dělají a tečka. Jenže my jsme positivJE, my chceme pozitivními příklady inspirovat další, protože prostor pro zapojení se do podobných věcí je nekonečný.

Tlak spotřebitelů na to, aby obchodní řetězce nebyly jen obyčejnými prodejními místy v poslední době sílí. Pozornost zákazníků je upírána například na zastoupení českých, a ještě lépe lokálních produktů v regálech, řeší se uhlíková stopa prodávaného zboží, baví se o plýtvání s potravinami, sleduje ekologické chování prodejce a tak.

Můžete za tím vidět posilování značky a chytrý marketing, můžete to chápat jako jistého druhu srovnání s konkurencí, můžete od toho čekat nová partnerství, koneckonců můžete to brát jako pouhou soutěž a tohle všechno to je - IBM Firma roku 2021 Olomouckého kraje, v jejímž finálovém výběru je také jesenická kosmetická společnost Naturfyt - Bio.

Už od roku 1984 se v Hanušovicích vaří pivo pojmenované po jednom z vrcholů Jeseníků - Šerák. Doby, kdy tohle pivo bylo prakticky ve všech zdejších hospodách je pryč, dávno musí hanušovický pivovar soutěžit s českou i světovou konkurencí, a ono to vždycky přispívá k růstu kvality.

Už 10 let se město Jeseník může pochlubit svým vlastním minipivovarem, jehož založení se datuje na svatého Václava (28.9.2011). A od té doby, rok co rok, Orlovi zvou do své pivnice i na nádvoří pivovaru příznivce jejich lokálního piva (Muzikant, Julius...), aby spolu s nimi oslavili narozeniny Minipivovaru Jeseník.

135 je hodnota ukazující roční průměrnou spotřebu piva v litrech za rok, na kterou Češi spadli v pandemickém roce 2020. Za poslední léta jde nahoru popularita řemeslně vařených piv z různě malých pivovarů, na což reagovali i větší pivovary.

Made in Jesenicko © 2021 positivJE. Všechna práva vyhrazena.