Být na Jesenicku atraktivním zaměstnavatelem je poloviční vítězství

12.02.2025

Pár dnů před positivJE FESTIVALEM premiér slíbil mzdy jako v Německu, tak jsme se na to našich hostů hned ze startu diskuse museli zeptat.

Aby se to stalo, potřebuje se tu dařit byznysům s vyšší přidanou hodnotou. Neboli z montoven se musejí stát mozkovny, jak i Kofola, sama výrobní závod, dokazuje. Přímý účastník restartu známého nápoje Tomáš Jendřejek v jesenickém kině přesně pojmenoval, co v Krnově dělají proto, aby byli úspěšní. U spotřebitelů i u zaměstnanců.

Helena Horská z Raiffeisenbank jesenickým firmám doporučila, aby ke svým výrobkům zkoušeli přidat i poskytování nějakých služeb. To může posunout jejich marže směrem nahoru. A když je taková služba dostane blíže ke koncovým zákazníkům, mohou od nich získávat strašně užitečnou zpětnou vazbu, což pak jde využít k inovování produktů.

Z panelové diskuse vyplynulo, že klíčem ke všemu jsou ve finále zaměstnanci. Jenže jak je na pracovním trhu najít? Rezervy na Jesenicku podle statistik máme třeba v nízkém počtu pracujících důchodců a v malé nabídce zkrácených úvazků. Tímto směrem mohou firmy napnout pozornost. Tomáš Dostál z Inovačního centra Olomouckého kraje (ICOK) navíc věří, že firmy investující do vlastní značky (employer branding) jsou těmi nejúspěšnějšími v náboru nových lidí.

Zdejší hospodářství stojí na dvou hlavních pilířích – lehkém strojírenství a cestovním ruchu. Tradičně nás u diskutujících zajímá názor na to, jakým směrem se máme vydat, kdybychom šli po perspektivě pro tu část absolventů, o něž Jesenicko obvykle přichází. Podle jejich odpovědí by se nabízelo šlápnout do výchovy k podnikavosti ve školách, a pak do podpory těch profesí, jež jde dělat i vzdáleně (práce na dálku).

Ale nejen o těchto věcech se na panelu pro podnikatele mluvilo, jak se můžete přesvědčit z videozáznamu positivJE FESTVALU 2024 – panelu inovativní byznys.

Kamil Kavka
Foto (zdroj): Josef Kavka

Made in Jesenicko © 2025 positivJE. Všechna práva vyhrazena.