VZDĚLÁVÁNÍ NA JESENICKU

Téma rovnováhy mezi online a offline životem je všudypřítomné, a ještě na významu poroste. Jak se do většiny profesí derou technologie, bude stále důležitější umět od nich po práci utíkat. Mimo obrazovky a displeje, mimo internet a signál. Třeba do přírody, třeba do zahrady.

Už jsme na positivJE mluvili s pěknou řádkou mladých absolventů zdejších dvou gastronomických škol. Jejich dnešní úspěchy mají často společnou jednu věc – jako studenti se účastnili všelijakých odborných soutěží. Zkušenosti z nich pak zúročují v profesním životě, a to dokonce i tehdy, když nezůstanou věrni svému oboru. Proto tak rádi píšeme o...

Průmyslové školy to zejména s praktickou přípravou studentů nemají snadné. Firmy, ve kterých se absolventi ucházejí o práci, jsou většinou oproti škole technologicky odskočeny, a tak mohou být rozjezdy mladých lidí v robotizovaných a digitalizovaných firmách složitější.

Od ředitele po školníka je už zřejmě každému jasné, že klasickému vzdělávání je odzvoněno. Pracovní trh, na který školy žáky připravují, se mění. Každé zodpovědné vedení školy s pedagogy řeší, jak se k tomu postavit.

Svět se mění před očima a ubývá míst a situací, kde si člověk připadá jako v dobře známém prostředí. Jestli ho někdy zahřeje u srdce, že je všechno na svém místě, musí se tak stát při pohledu na práci uměleckého kováře. Poctivé řemeslo, kde se nepotkáte s žádnými moderními technologiemi a kde o výsledku rozhoduje um a šikovné kovářovy ruce....

Docela často jsme z různých míst dotazováni, jak si Jesenicko vede v přeshraniční spolupráci s Polskem. Upřímně, moc toho z rukávu nesypeme. Rozhodně jsou tu partnerství v cestovním ruchu, občas se objeví projekty meziobecní spolupráce, ale v byznysové rovině směrem na Polsko velký pohyb nevidíme.

Obchod, hřiště, kostel, hospoda, dobrovolní hasiči a škola, to je "svatá šestka" tvořící základní vybavení, které potřebuje obec mít, aby plnohodnotně žila. S vylidňováním venkova a změnou chování lidí, se vlastně každý z nich musí o přízeň aktivně ucházet.

Z průzkumů vychází, že čeští studenti mají docela zájem podnikat. V praxi ale vidíme, že ve školách není podnikavosti věnována dostatečná pozornost. Ve chvíli, kdy absolventi nastartují kariéry v roli zaměstnanců, už se do podnikání logicky tolik nehrnou. To je škoda. I proto s Inovačním centrem Olomouckého kraje (ICOK) městu Jeseník tolik...

To se zase jednou povedlo, trefit způsob, jak dětem podat důležité téma. Na školkové děti nemůžete nastoupit s klimatickou změnou, chcete-li je přitáhnout k zájmu o životní prostředí. V mateřské škole ve Velké Kraši se každoročně zapojují do sběru odpadků na Den Země, letos se to rozhodli povýšit. Vymysleli si, že na vystoupení dětí u příležitosti...

Jako super, že si dneska dokážete všechno 'vygooglit', jenže zkuste být v takové době učitel základní školy a mít aprobaci například na dějepis. Osvědčenou cestou je vtáhnout žáky do děje(pisu) fyzicky, nechat je si na historii opravdově sáhnout.

Na podzim roku 2023 skupina mladých jesenických studentů z neformální skupiny EraYouth, skládající se z Romana Timothy Velce, Petra Velce, Jana Macečka, Anny Koriťákové a Kryštofa Horníka, přišla s myšlenkou, která by mohla pomoci ke změně vnímání přírody u mladé generace na lokální úrovni. Iniciativa "Společně pro stromy" byla zrozena s cílem...

Evropská unie nejsou jenom dotace, Evropská unie jsou i další příležitosti. Třeba studijní, prostřednictvím velkorysého programu Erasmus+, který umožňuje žákům a studentům mezinárodní výjezdy. Ne nadarmo je pak mladší generace výrazně proevropská, když si díky EU užívá dostupného cestování po kontinentu.

Podle dat Agentury pro sociální začleňování a výzkumníků z PAQ Research jesenické střední školství vybočuje při srovnání s českým průměrem ve dvou ne nepodstatných parametrech. Rovných 6 % deváťáků u nás nastupuje na učební obory neukončené ani vyučením (v ČR je to pouhých 0,8 %). A skoro 12 % našich středoškoláků mění během studia školu, obor,...

Nejvíc pro dobrou reputaci školy dělají studijní výsledky a úspěchy absolventů. Všímáme si toho v redakci positivJE, když posloucháme příběhy maturantů Gymnázia Jeseník. Jenomže dlouhodobé budování značky školy je skládačka dalších marketingových aktivit a není to otázka ani týdnů či měsíců, ale spíše let.

Na první dobrou možná drobná aktualita, při hlubším pohledu velmi chytrý projektít studentů kvinty Gymnázia Jeseník. Proč? Z výsledků srovnání PISA (Program pro mezinárodní hodnocení žáků) totiž vyplývá, že čeští žáci a studenti vykazují jednu z nejnižších měr sounáležitosti se svojí školou. V tomto ohledu jsme tradičně na chvostu zemí OECD.

Co se děje ve zdejších školách, považujeme vlastně za to nejdůležitější. To ve školách se chystají příští generace, v jejichž rukou se jednou budoucnost Jesenicka ocitne.

Zhusta na positivJE píšeme o bývalých studentech Gymnázia Jeseník, kterak dosahují zajímavých výsledků v rozličných oborech a sférách. Dlužno dodat, že tyto jejich úspěchy často staví na dobrých znalostních základech, jimiž je vybavilo právě zdejší gymnázium. V případě studentů Univerzity Palackého Jakuba Jurky a Matěje Dostála je tato praxe...

Sami si na Radě studentů Jesenicka dali ten úkol – rozjet systém slev v místních podnicích a obchodech pro studenty. Sami si to odpracovali a už to běží. Možná se to celé rodilo pomaleji, než si na začátku mysleli, ale po cestě se rozhodně naučili nové věci. Dělat rešerše a průzkum trhu, spolupracovat v týmu, vyjednávat s potenciálními...

Se zaujetím sledujeme debatu o českém středním školství, která běží na ministerstvu školství i na půdě krajských zřizovatelů. Předmětem odborných výměn názorů je uvažovaná reforma tohoto článku vzdělávání. Když se na jednu hromadu dají fakta o současném systému středního školství s předpokládaným vývojem trhu práce, zdá se, že bude potřeba udělat...

Zažít si úspěch má být dopřáno každému žákovi mateřské, základní, středí i vysoké školy. Má to blahodárné účinky na jeho budoucí život. Se zalíbením sledujeme snažení zdejších vzdělávacích zařízení, jak své "svěřence" vysílají na soutěže, studijní výměnné pobyty, jak jim dávají ochutnat toho dospěláckého světa.

Dost nasvědčuje tomu, že nastupující mladá generace bude ještě více řešit planetu Zemi a její kondici. Děti se živě zajímají o udržitelnost vztahu člověka vůči přírodě a obvykle jsou vnímavější k opatřením souvisejícím s klimatickou změnou. Nepochybně za to může také školství, které má nějakou formu ekologické výchovy pevně v učebních plánech.

Očekávání se naplňují, partnerství Hotelové školy V. Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník s jesenickou kanceláří M.B.A. Finance pokračuje. Čtvrťáci oborů obchodní akademie a hotelnictví absolvovali dvoudílný vzdělávací program, jehož snahou bylo předat studentům zkušenosti firmy ve dvou oblastech.

Historii se tady moc nevěnujeme, přitom stačí jít sotva pár desítek let dozadu a už to vzpomínání může být i úsměvné. A to i když mluvíme o respektované vzdělávací instituci vedoucí Jesenicko už třičtvrtě století k hudbě a umění.

Made in Jesenicko © 2025 positivJE. Všechna práva vyhrazena.
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.