Deváťáci momentálně píší jednu ze svých nejdůležitějších životních kapitol, když podávají přihlášky na střední školy. Na Jesenicku možná nemáme potíže s kapacitami škol, jako to vloni měli zejména v Praze a Brně, zase tady ale nemáme tak pestrou nabídku oborů.
VZDĚLÁVÁNÍ NA JESENICKU
Žáci ZŠ Jeseník začnou jezdit po Evropě
Evropská unie nejsou jenom dotace, Evropská unie jsou i další příležitosti. Třeba studijní, prostřednictvím velkorysého programu Erasmus+, který umožňuje žákům a studentům mezinárodní výjezdy. Ne nadarmo je pak mladší generace výrazně proevropská, když si díky EU užívá dostupného cestování po kontinentu.
Z praxe víme, jak velké téma je pro firmy automatizace výroby a jak hodně práce mají vývojáři robotů. Jde o super dovednost, umět robotizovat fabriku, za takové schopnosti vám utrhnou ruce.
Podle dat Agentury pro sociální začleňování a výzkumníků z PAQ Research jesenické střední školství vybočuje při srovnání s českým průměrem ve dvou ne nepodstatných parametrech. Rovných 6 % deváťáků u nás nastupuje na učební obory neukončené ani vyučením (v ČR je to pouhých 0,8 %). A skoro 12 % našich středoškoláků mění během studia školu, obor,...
Nejvíc pro dobrou reputaci školy dělají studijní výsledky a úspěchy absolventů. Všímáme si toho v redakci positivJE, když posloucháme příběhy maturantů Gymnázia Jeseník. Jenomže dlouhodobé budování značky školy je skládačka dalších marketingových aktivit a není to otázka ani týdnů či měsíců, ale spíše let.
Na první dobrou možná drobná aktualita, při hlubším pohledu velmi chytrý projektít studentů kvinty Gymnázia Jeseník. Proč? Z výsledků srovnání PISA (Program pro mezinárodní hodnocení žáků) totiž vyplývá, že čeští žáci a studenti vykazují jednu z nejnižších měr sounáležitosti se svojí školou. V tomto ohledu jsme tradičně na chvostu zemí OECD.
To nejlepší z roku 2023 - ŠKOLY
Co se děje ve zdejších školách, považujeme vlastně za to nejdůležitější. To ve školách se chystají příští generace, v jejichž rukou se jednou budoucnost Jesenicka ocitne.
Komu je příjemně mezi lidmi a baví ho hostit, tomu může být dobře v gastronomii. I tenhle obor má mnoho specializací a směrů, jakými se absolvent střední školy v pohostinství může vydat. Pokud za tři roky studia přijde na to, co je mu nejbližší.
Zhusta na positivJE píšeme o bývalých studentech Gymnázia Jeseník, kterak dosahují zajímavých výsledků v rozličných oborech a sférách. Dlužno dodat, že tyto jejich úspěchy často staví na dobrých znalostních základech, jimiž je vybavilo právě zdejší gymnázium. V případě studentů Univerzity Palackého Jakuba Jurky a Matěje Dostála je tato praxe...
Sami si na Radě studentů Jesenicka dali ten úkol – rozjet systém slev v místních podnicích a obchodech pro studenty. Sami si to odpracovali a už to běží. Možná se to celé rodilo pomaleji, než si na začátku mysleli, ale po cestě se rozhodně naučili nové věci. Dělat rešerše a průzkum trhu, spolupracovat v týmu, vyjednávat s potenciálními...
Se zaujetím sledujeme debatu o českém středním školství, která běží na ministerstvu školství i na půdě krajských zřizovatelů. Předmětem odborných výměn názorů je uvažovaná reforma tohoto článku vzdělávání. Když se na jednu hromadu dají fakta o současném systému středního školství s předpokládaným vývojem trhu práce, zdá se, že bude potřeba udělat...
Známe na Jesenicku většinu významných zaměstnavatelů a poměrně často se potkáváme se studenty zdejších středních škol. Chtěli jsme přispět k tomu, aby o sobě tyhle dvě strany věděly a aby k sobě mluvily co nejpodobnějším jazykem. Ne vždy tak tomu je.
Po včerejšku je pro nás zase o něco jasněji, že klíč k úspěšné budoucnosti Jesenicka je úzce provázán s tím, jak dobré tady budeme mít školství. A pozor, nestojí to jen na školách samotných, týká se to i zřizovatelů (obce/města u mateřských a základních škol, resp. kraj u středních škol).
Zažít si úspěch má být dopřáno každému žákovi mateřské, základní, středí i vysoké školy. Má to blahodárné účinky na jeho budoucí život. Se zalíbením sledujeme snažení zdejších vzdělávacích zařízení, jak své "svěřence" vysílají na soutěže, studijní výměnné pobyty, jak jim dávají ochutnat toho dospěláckého světa.
Dost nasvědčuje tomu, že nastupující mladá generace bude ještě více řešit planetu Zemi a její kondici. Děti se živě zajímají o udržitelnost vztahu člověka vůči přírodě a obvykle jsou vnímavější k opatřením souvisejícím s klimatickou změnou. Nepochybně za to může také školství, které má nějakou formu ekologické výchovy pevně v učebních plánech.
Očekávání se naplňují, partnerství Hotelové školy V. Priessnitze a Obchodní akademie Jeseník s jesenickou kanceláří M.B.A. Finance pokračuje. Čtvrťáci oborů obchodní akademie a hotelnictví absolvovali dvoudílný vzdělávací program, jehož snahou bylo předat studentům zkušenosti firmy ve dvou oblastech.
Historii se tady moc nevěnujeme, přitom stačí jít sotva pár desítek let dozadu a už to vzpomínání může být i úsměvné. A to i když mluvíme o respektované vzdělávací instituci vedoucí Jesenicko už třičtvrtě století k hudbě a umění.
Zlatohorská základka zabodovala, sezvala si na besedy se žáky 14 absolventů - zajímavých rodáků
positivJE je lokální platforma zachycující příběhy úspěšných lidí spojených s Jesenickem. Takové mikropositivJE si minulý týden v rámci dvou projektových dnů uspořádali na ZŠ Zlaté Hory. Třídní učitelky Daniela Búranová (9. třída) a Hana Gabriš Syptáková (7. třída) dostaly úplně super nápad – pozvat si zástupce mladší generace Zlatohoráků, která...
Jeseník si nedávno schválil dokument smysluplně plánující městskou mobilitu. Podle něho se dočkají větší bezpečnosti chodci, koloběžkáři a cyklisté. Předpoklad je jasný, až se začnou na cestách objevovat cyklopruhy a piktogramy, dopravní značky, stojany a přístřešky na kola, zvýší se počet lidí pohybujících se po městě nemotorově. A propíše se to i...
Jsme ve spojení s ředitelkami a řediteli základních a středních škol a víme, že každý den, dokonce včetně letních prázdnin, pracují na tom, aby dobře plnili své poslání – vzdělávání Jesenicka. Ve sborovnách se to řeší, v kabinetech debatují, žáků a studentů se ptají, rodiče do toho zatahují… a my dáváme vědět, že chceme taky přispět.
Až budou dnešní mladí Češi starší, nebude tenhle národ patřit k jednomu z nejméně otevřených vůči cizincům a postarají se o to dvě věci – mladí studují cizí jazyky a mladí se potkávají s jinými národy.
Hodně o posilování patriotismu to bylo, ale žáci vápennské Montessori třídy si na projektu vyzkoušeli i mnoho profesí a řemesel. Jinak by nedokázali za tři roky společnými silami obnovit zaniklou osadu. Vyčistili okolí, zprovoznili pramen, postavili zvoničku, kříž a nakonec vybudovali útulnu pro turisty. V Rychlebských horách tak vznikl další...
Podruhé v týdnu přinášíme článek o tom, jak místní škola spolupracuje se zahraničím. Zítra vyráží pět studentů eMka do Izraele - města Hod HaSharon, kde budou čerpat zkušenosti a inspiraci v budování světové školní robotiky. Izrael je po Americe snad druhou nejinovativnější zemí světa, zažít to, znamená zvýšit šanci na svůj vlastní úspěch.
Jako koza drbání potřebuje Jesenicko styk se zahraničím, aby padaly strachy a předsudky vůči cizincům. My tu nejsme žádný pupek světa, máme se dost co učit, tím víc zpoza hranic.
Máme tendenci nadržovat mladým a nadšeně tleskáme všemu, co se jim povede. Na stupnici od jedné do desíti dáváme desítku akci, za níž stojí žáci Základní školy Vápenná.
Čím více úspěchů si zažije dítě během školních let, tím více se jich bude dožadovat v dospělosti. Aneb, nechme žáky a studenty co nejvíc vyhrávat, oni si pak vyhrají zbytek života. Kostrbatým pokusem o citát chceme říct, že se má každé školou povinné dítě párkrát dostat na pomyslné stupně vítězů. Bude to o to snazší, o co víc je budeme...
Zostra začal školní rok pro dva kovářské učně Václava Kelemena a Leoše Holuba z Horních Heřmanic. Kluci se už 2. září zúčastnili vyhlášené soutěže Mladý těšanský kovář, za jejíž organizací stojí barokní kovárna v Těšanech. Tato přehlídka nastupující kovářské generace dává každý rok veřejnosti nahlédnout do tajů těžkého, ale krásného řemesla. Své...
Pro dobrou školu nejsou prázdniny dvěma měsíci oddechu, ale dvěma měsíce prostoru na změny a vylepšení. Požadavky na nové kompetence absolventů se neúprosně mění, školy potřebují reagovat.
Jesenicko v Evropě 7: Vzdělávání
Na prahu nového školního roku je ideální doba posvítit si na to, jak z členství Česka v Evropské unii profituje vzdělávání na Jesenicku. Je extrémně důležité, aby do školství tekla eura proudem a aby byla využívána smysluplně. Úroveň vzdělanosti má dost přímou souvislost s tím, jak se nám tu bude žít.
Jesenická průmyslová škola má netuctové mentální nastavení. Studenta chápe jako klienta přicházejícího si pro co nejkvalitnější vzdělání. Tomu škola podřizuje všechno.