![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014914-e5470e5473/2024_07_09_Aktivni%20parlament%20a%20zaci%20v%20Parizi%2C%20to%20byl%20konec%20skolniho%20roku%20ZS%20Zulova.jpeg?ph=63e534bafc)
Základní školství na Jesenicku má nadprůměrný objem peněz, je potřeba je dobře utrácet
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200003921-9102391025/2022_02_21_Zakladni%20skolstvi%20na%20Jesenicku%20ma%20nadprumerny%20objem%20penez%2C%20je%20potreba%20dobre%20utracet.jpg?ph=63e534bafc)
Těžké téma při pondělku pro vás máme. Zaměřili jsme pozornost na kvalitu vzdělávání na Jesenicku. Použili jsme informace výzkumníků z PAQ Research a jejich Mapavzdelavani.cz. Ti si posvítili na nerovnosti ve vzdělávání v Česku, šli na to přes tři klíčové parametry - absence, propadání a nedokončení ZŠ. Míra neúspěšnosti dětí na školách totiž souvisí se sociálními problémy v regionu (bytová nouze, exekuce, nezaměstnanost apod.), a to si bez nalhávání můžeme přiznat, je trabl také Jesenicka.
Čtyři indexy zachycují situaci našeho okresu, ve dvou to bohužel není optimální, ale v jednom naopak velmi pozitivní.
Index 1/ Vzdělávací problémy - na základních školách Jesenicka ZŠ nedokončí 5,7 % dětí (průměr ČR 4,4 %).
Index 2/ Destabilizující chudoba - zahrnuje sociální vlivy, kdy rodiče školáků jsou nezaměstnaní 5,5 % (průměr ČR 3 %), v exekuci 22,4 % (ČR 16,7 %), sami rodiče mají nízké vzdělání 9,5 % (ČR 6,8 %).
Index 3/ Zaostávání vzdělávání za sociální situací okresu - neboli výpočet toho, zda neúspěšnost žáků odpovídá sociální situaci okresu. V případě Jesenicka to více méně odpovídá.
Index 4/ Financování škol - důležitý výpočet toho, kolik peněz jde na vzdělávání jednoho žáka za rok, a tady je to ta slibovaná dobrá zpráva. Na každého žáka mají základní školy na Jesenicku k dispozici 68 417 Kč (průměr ČR 60 134 Kč), přičemž nejvyšší rozdíl je v příspěvku od státu (Jesenicko 52 607 Kč, ČR 46 263 Kč), jesenické obce dávají v průměru 12 851 korun (ČR 11 457 Kč). Zjednodušeně můžeme říci, že peněz je v místním vzdělávacím systému víc než je v Česku běžné, je potřeba se zaměřit na jejich co možná nejlepší využití.
Prezentovaná data hovoří za celý okres Jeseník a je nutné pracovat s tím, že škola od školy může být situace diametrálně jiná. Aktéři zapojení do vzdělávání v našem regionu ale ví, že mluvit a pracovat na úrovni školství potřebujeme na celookresní úrovní.
Námět (zdroj): Petr Vítek, Jarda Knotek
Foto (zdroj): Unsplash
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014914-e5470e5473/2024_07_09_Aktivni%20parlament%20a%20zaci%20v%20Parizi%2C%20to%20byl%20konec%20skolniho%20roku%20ZS%20Zulova.jpeg?ph=63e534bafc)
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014774-889498894b/2024_06_18_Studentske%20praxe%20v%20CS-CONTU%20jako%20ostra%20priprava%20na%20trh%20prace-4.jpeg?ph=63e534bafc)
Studentské praxe v CS-CONTU jako ostrá příprava na trh práce
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014761-7df887df8a/2024_06_17_Mladi%20vedci%20badali%20na%20Jesenicku%20v%20ramci%206.%20T-Expedice.jpeg?ph=63e534bafc)
Mladí vědci bádali na Jesenicku v rámci 6. T-Expedice
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014715-5dfc95dfcb/2024_06_11_Milnik%20pro%20jesenickou%20prumyslovku%2C%20odmaturovaly%20ji%20prvni%20ajtaci.jpeg?ph=63e534bafc)
Milník pro jesenickou průmyslovku, odmaturovali jí první ajťáci
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014702-6fea26fea5/2024_06_08_Oslnujici%20maturanti%20Bara%20Klimesova%20a%20Richard%20Martinec.jpeg?ph=63e534bafc)
Oslňující maturanti Bára Klimešová a Richard Martinec
![](https://63e534bafc.clvaw-cdnwnd.com/57d649ba678d859edb28bfd2b71f3694/200014698-1cf821cf85/2024_06_07_Praxe%20a%20staze%20studentu%20jako%20klic%20k%20jejich%20setrvani%20na%20Jesenicku.jpeg?ph=63e534bafc)