Z Jeseníku se můžete propodnikat klidně i do Ameriky

16.02.2022

Když vám na vzdělávací akci o podnikání přijde 20 lidí, máte mezi nimi studenty i podnikatele, těmi nejlepšími lektory, které na ně můžete poslat, jsou zase a jen jiní jeseničtí podnikatelé. Je to pořád to samé dokola, začínající podnikatel se od zkušenějšího kolegy může dovědět "miliardu" užitečných informací. Včerejší druhý podnikatelský workshop platformy NašlápnuTO byl zasvěcen produktu. Tedy výrobku či službě, o jejímž prodeji budoucí podnikatel sní.

V sále jesenické knihovny byli mezi přednášejícími dva velmi inspirativní lidé podnikající sice v diametrálně odlišných byznysech, zato jejich produkty jsou rozhodně mezinárodní, a my chceme podnikavým dodávat kuráž, aby jejich nápady překračovaly hranice regionu.

Kyle Bairnsfather má v Domašově likérku, kde vyrábí nejen pravý absint, nicméně hlavně ten mu otevřel dveře do Velké Británie, na Taiwan, Spojených států amerických... Kyle se při popisování svého podnikatelského příběhu skvěle zaměřil právě na věci týkající se jeho výrobků (produktu), jak on před lety objevil díru na trhu pouhým surfováním na internetu (tehdy neexistoval Google), jak on testuje nové druhy alkoholů tak, že je dá ochutnat co největšímu okruhu přátel a známých (každý chce kamarádit s Kylem ), jak odmítá růst, aby nemusel rezignovat na poctivost svého řemesla (sám si pěstuje byliny, aby nemusel dochucovat trestěmi), jak začíná přemýšlet o pozvolném upozadění se ve firmě... Likérka je jeho dítě, ale nelpí na tom, že absint v ní má vyrábět výhradně on. Baví ho inovace, tak snad strategičtější řízení firmy jo, denní rutina už tolik ne. Velmi ochotně Kyle odpovídal taky na zvídavé otázky z publika.

Tomáš Posker je v lecčems pravý opak - podnikat začal už na škole, kde se zabýval výrobou webových stránek a nebyl v tom vůbec špatný. Přes vývoj různých softwarů se dostal až k založení platformy Oscar Senior. Ta si zažila i prezentaci v samém srdci světových technologií -americkém San Franciscu. Každopádně od první demo verze tam byla ambice být primárním komunikačním nástrojem pro seniory. Od té doby se produkt výrazně rozrostl a významně rozšířil do několika desítek zemí od USA po Čínu. Tomáš přiznal, že před lety si tenhle nápad validovali prostřednictvím metody Lean Canvas (mluvili jsme o ní na prvním workshopu). Navzdory tomu, kolik peněz spolkne takový vývoj softwaru, nesmíte jako podnikatelé nikdy rezignovat na jeho další zlepšování, což by zřejmě šlo říci o každém podnikání, protože životní cyklus výrobku známe všichni, po vrcholných prodejích musí vždy nastat pád.

Snad budete-li se řídit závěrečnými podnikatelskými radami, od Kyla si vezměte k srdci "Dělejte jenom to, co vás baví, jen tehdy budete podávat 100% výkon.", oproti tomu Tomáš Posker apeluje na všechny: "Porazte největšího nepřítele podnikání - strach.".

Došlo i domácí úkoly, budoucí živnostníci mají na příště připravit výčet toho, co všechno musí v rámci vývoje produktu udělat a zařídit a zaplatit, aby mohli tzv. komercionalizovat.

Pevně věříme, že účastníkům dávají tyhle typy akcí na Jesenicku smysl, protože je to jedna z věcí, která by měla být součástí aktivit v plánovaném městském inovačním centru.

Značte si do diáře třetí pokračování podnikatelských workshopů, 15. března se budeme zabývat marketingem, registrujte se zde.

Made in Jesenicko © 2024 positivJE. Všechna práva vyhrazena.