Jesenický Vojtěch Malý analyzuje a počítá pro letecký průmysl

23.05.2021

Předesíláme, že jsme laici, ale když je řeč o technickém pokroku, nejvíce je pro nás vesmír. No a hned pod vesmírem je letectví. Takže odpustíte, když si sedneme na zadek z kluka, který dělá právě pod tím vesmírem. A je tady od nás. Ale s tím u positivJE počítáte automaticky, že jo?

Poté, co jsme Vojtěcha Malého lépe poznali, nás jeho současné angažmá nepřekvapuje. Jako nepřijde vám divné, že si někdo na střední škole přeje dostat pod stromeček vysokoškolská skripta?! K tomu základy aerodynamiky a konstrukce letadel.

A přitom dětství měl ten kluk úplně normální ;-) Tedy pokud vám přijde normální, že si někdo sám doma vyrobí kleště, ušije stan... Samozřejmě si děláme trochu legraci a zlehčujeme to (ten stan a kleště jsou pravda), Vojta je prostě produktem jesenického devítiletého gymnázia, kde si liboval ve fyzice a matematice, věnoval se jim poněkud nadstandardně, dokonce za tím už během střední dojížděl do Olomouce na Univerzitu Palackého, kde probíhala speciální cvičení.

Dnešní optikou možná ne, ale tehdy byl velkým pařmenem počítačových her (spoiler - rodiče vidíte, i z vašeho dítěte přilepeného ke klávesnici jednou něco může být), kde piloval angličtinu. Snad i to přispělo k tomu, že se stal členem prvního First Lego League týmu, který na GymJes zformovala paní učitelka Dostálová. Třeba do Norska se s roboty tehdy dostal.

Vzhledem k výše řečenému bylo poměrně brzo jasno v tom, kam povedou Vojtovi další studijní kroky - namířil si to na České vysoké učení technické, kde tři roky studoval strojní inženýrství, aby pak titul inženýra získal v oboru letecké a kosmické techniky, které si na škole musel trochu vydupat. Je tam nával, je to výběrovka. Dostal se tam k moc pěkným věcem, třeba měl možnost pracovat v aerodynamickém tunelu a začal se víc tlačit do skutečného leteckého průmyslu. Pomohla studijní stáž na technické univerzitě ve Stockholmu. Taky na ČVUT stál u zrodu studentského klubu 'Engineering Student Club' a ještě během školy začaly přicházet první opravdové profesní zkušenosti. Třeba v Kutné Hoře pro HpH Sailplanes, kteří vyrábí špičkové kluzáky. Nebo dělal zátěžové výpočty a analýzy u světové inženýrské společnosti z oblasti automotive, německého EDAGu. Ještě v roli studenta pomáhal propojovat univerzitu se Svazem českého leteckého průmyslu.

A dnes? Za využití všech nabytých znalostí se spojil s Ondřejem Zvěřinou, který působí v leteckém oboru o asi 20 let déle a založili vlastní firmu Wingit Works, kde naplno, a hlavně na svém, pracují na tom, pro co mají vášeň. Jak o sobě říkají na webu "Jsme ti, kteří oči neodtrhnou od úchvatných strojů pohybujících se nad povrchem vod a pevnin. A ti, kteří tyto stroje pomáhají vyvíjet, dávat jim tvar a pomáhat utvářet jejich vlastnosti.". To bezezbytku platí, protože tenhle sedmičlenný tým inženýrů stojí za výpočty, podle nichž se konstruují letadla. Klidně značky Airbus, Aero, Bombardier... Tohle není žádná legrace, počítají se statické, únavové či aerodynamické výpočty, analyzují se konstrukce trupů a křídel, řeší se mechanika letu, hmotnost a pevnost letounu, prototypuje se ve 3D apod. Wingit se vyznačuje ještě tím, že se velmi aktivně snaží dostávat k projektům studenty technických škol, kteří u nich klidně napíší diplomovou práci a naučí se spousty ze své budoucí profese leteckého inženýra. Ti nejlepší úplně klidně dostanou nabídku ve firmě po škole zůstat pracovat. A zrovna tohle je zodpovědnost Vojtěcha. Souvisí to s tím, že on si jako student přesně tímhle prošel a ví, jak mu brzké zapojení do praxe pomohlo. Třeba i k vlastnímu startupu, jimž Wingit Works nepochybně je, byť nevyvíjí ani mobilní aplikaci ani sociální síť ;-)