
DATA: Školy na Jesenicku odstartovaly další boj za vzdělanost

Titulek nepřehání. Při pohledu na prakticky jakákoli data o výsledcích vzdělávání v okrese Jeseník je evidentní, že v některých oblastech máme kam růst a co zlepšovat. Ale najdou se i čísla, podle kterých si v něčem vedeme dobře.
Něco neovlivníme, s něčím hneme jenom složitě, ale některé věci měnit můžeme. A tak bychom chtěli vedení zdejších škol a všechny jejich pedagogy na startu nového školního roku povzbudit, aby ve svém posláním – vzdělávat Jesenicko – byli plní sil a pozitivní energie.
Přinášíme ochutnávku osvědčených dat od PAQ Research a České školní inspekce.
Kapacita mateřských škol a počty žáků ve třídách
Můžeme to brát jako jednou z výhod vylidňujícího se
regionu – s umístěním dítěte do předškolního zařízení rodiče na Jesenicku
nemají prakticky žádnou starost. Přičemž odborníci říkají, že chození do školky
má vliv na budoucí studijní úspěchy dítěte. Jen je asi potřeba se připravit na
korekci, k jaké bude muset ve věci nevyužité kapacit školek dojít. Prostě
se některé zařízení zavře, zmenší nebo sloučí.
Naplněnost kapacity mateřských škol
(v %)

Zdroj: České školství v datech, období 2024/2025
Žáci asi oceňují, že obvykle na zdejších základkách jsou ve třídě v nižším počtu, což dává učitelům větší prostor se každému z nich pořádně věnovat.
Průměrná velikost třídy základní školy

Zdroj: České školství v datech, období 2021-22 až 2023/2024
Chybí kvalifikovaní učitelé
Už na pedagogických fakultách si budoucí učitelé volí
aprobace pro předměty, které budou ve škole učit. Je to základní podmínka pro
to, aby žáky a studenty vzdělával ten, kdo daný předmět, danou látku ovládá.
V okrese Jeseník rovných 12 % kantorů na ZŠ nemá potřebnou kvalifikaci.
Výzva pro ředitele i zřizovatele – přilákat na Jesenicko vhodné pedagogy.
Dlužno dodat, že sice nejlepší okres (Uherské Hradiště) se pyšní hodnotou 2,5 %
učitelů bez potřebné kvalifikace, ale nejhorší okres Kladno je na hodnotě 22,5
%.
Podíl nekvalifikovaných učitelů v ZŠ celkem
(v %)

Zdroj: České školství v datech, období 2024/2025
Zpráva České školní inspekce hodnotí výkon škol a studijní úspěchy jejich žáků a studentů, a to nejen podle výsledků testování, ale také podle socioekonomického zázemí žáků. A právě zde Jeseník překvapil – výkony žáků jsou nadprůměrné, pokud je srovnáme s tím, jaké by měly být s ohledem na sociálně ekonomické podmínky. To znamená, že školy a učitelé v regionu dokáží z žáků "vytáhnout víc", než by se dalo podle statistických modelů čekat.
Ostatně, pravidelní čtenáři positivJE už poznali příběhy desítek lidí, kteří zdejší školy absolvovali. Takže co se divíme, že? ;-)
Výsledky žáků ve vztahu k sociálním podmínkám spolu s nedostatkem
učitelů

Zdroj: Česká školní inspekce
Níže přidáváme další zajímavé grafy, které klidně berte jako motivaci pro žáky, studenty a učitele, držíme palce.
Výsledky žáků 5. a 9. ročníků ZŠ – průměrná hodnota souhrnného
indexu pro testy z ČJ a M

Zdroj: Česká školní inspekce, 2022
Výsledky studentů středních škol v testu ČJ společné
časti maturitní zkoušky

Zdroj: Česká školní inspekce, 2022-24 (průměr)
Kamil Kavka
Foto (zdroj): ZŠ Jeseník


Robotici gymplu se zapojili do Týdne pro digitální Česko

Jesenické stipendium má i letos motivovat ke studiu na zdejších školách

Děti z Bělé pod Pradědem darovaly přírodě 10 hmyzích hotelů

Studenti mají jasno, jak by měl vypadat školní kosmetický salón
