Čtvrt století tiskařů ze Zlatých Hor

Podnikatelé
v ČR se nemohou z logiky věci pyšnit stoletou tradicí svých firem, pokud není
řeč o restituovaných, privatizovaných či jinak zachraňovaných slavných značkách
typu Tatra, Prim, Baťa, Kofola, které často mají buď původ ještě v první
republice anebo jde o produkty komunistického hospodářství.
Proto
každý, kdo své podnikání rozjel v divočejších 90. letech a funguje dodnes,
zasluhuje uznání. Platí to dvojnásob pro živnostníky a malé firmy píšící svůj
podnikatelský příběh na o něco chudším Jesenicku. Tímhle si prošli i 4 tehdy mladí
kluci ze
Zlatých Hor, kteří si v '94 řekli, že společně začnou podnikat. Krušné byly
jejich začátky v malé kanceláři 4x4 metry, až by člověk zapochyboval, jestli
název společnosti Studio 4 souvisí se čtyřmi zakladateli anebo tím rozměrem
kanceláře ;-) Pokud jde o byznys, ten tehdy spatřovali ve výrobě firemních
tabulí, propagačních materiálů, letáků a reklamních předmětů a v prodeji
komponentů k počítačům. Když si uvědomíte, kolik se v té době mohlo ve Zlatých
Horách prodat reklamních tabulí :-), kolik stála výpočetní technika, tiskárny a
další nezbytný hardware, byla to od nich pořádná odvaha.
Dnes už v tom
jsou jen dva společníci, bratři Jiří a Zdeněk Pěčonkovi, zato se s částí
podnikatelské činnosti přesunuli do Jeseníku. Vše se vyrábí ve zmodernizované
tiskařské dílně, která se stále nachází v domovských Zlatých Horách, kde se oba
majitelé poměrně aktivně zapojují do života města a v Jeseníku provozují větší
prodejnu kancelářských potřeb a realizují zde 'online' drobnější zakázky. Starší
z bratrů Jiří sice dříve považoval prodej papírenského zboží za spíše doplněk
hlavního byznysu, ovšem četné zákaznické zkušenosti potvrzují, že se v něm
nakupuje dobře. I zde i v dílně se všech 28 zaměstnanců drží hesla pánů
zakladatelů "Děláme víc, než musíme." a soudě podle toho, že jsou na trhu už 25
let, jim to jejich zákazníci věří. Ostatně ani jeden z bratrů nenosí nos
nahoru, jakože jsme borci, a Jiří s velkou dávkou pokory říká, že je hrdý na
to, že celou tu dobu přežili, a to měli na mále. Odhodlaně bojují i dnes, v
době obrovského a někdy až nesmyslného tlaku na cenu pod heslem "A sleva bude
kolik?", rostoucích nároků na technologie a kvalitu a vinou byrokracie možná ne
v zrovna přívětivém podnikatelském prostředí.
Pěčonkovým
a Studiu 4 držíme palce a přejeme jim klidnější druhou pětadvacítku, i když
konkurenční prostředí s potiskem textilu, tiskem letáků a vizitek někde v Číně
pro ně bude jistě výzvou ;-)