
Vladimír Šmíro už ve Skorošicích nežije, protože v Praze buduje podcastový byznys

Vladimír Šmíro opustil rodné Skorošice, protože chtěl udělat kariéru v českém fotbale. To se mu splnilo, třeba zodpovídal za marketingovou komunikaci v Dukle Praha. Dnes má s kamarádem digitální agenturu BigBrigade, natáčí podcast Nohama na zemi a řídí marketing celorepublikové akce Velký týden malých firem. Ten mimochodem na Jesenicku od 13. do 19. října máme díky positivJE.
Vladimíre, odkud pocházíš?
Ze Skorošic.
Kde teď žiješ?
V Praze.
Co je podle tebe na Praze nejlepší?
Začínáme zostra :-) Asi řeknu to, co většina lidí žijících
v Praze – obrovské množství pracovních příležitostí a rozmanitost, kterou tak
velké město nabízí. Samozřejmě má to i stinné stránky – velkou, někdy až příliš
ostrou konkurenci a určitou uspěchanost.
Ale právě v tom vidím i to pozitivní – že vás prostředí nutí růst, zkoušet nové věci a hledat, čím můžete být jedineční.
V čem přesně podnikáš?
Marketing, audiovizuální služby, project management.
Pojď být konkrétnější, ať si čtenáři udělají lepší
představu.
Nedávno jsme s kolegou spustili podcastová studia na
Smíchově. Je to náš nejnovější projekt, kde firemním klientům nabízíme možnost
tvorby podcastu ve studiu přizpůsobeném jejich vlastnímu designu a vizuálnímu
stylu. Trh s univerzálními studii, kde se často natáčí desítky různých
podcastů, je už poměrně nasycený. My jsme proto přišli s myšlenkou nabídnout
firmám butikový přístup – tedy vlastní unikátní look, ale také komplexní pomoc
se strategií podcastu a nasazením na sítě.
Kromě toho se věnujeme také marketingovým službám – spolupracujeme například se stavebními developery, technologickými firmami i dalšími klienty z různých oborů. Každý projekt bereme individuálně a snažíme se ho posunout tak, aby měl reálný dopad na byznys i komunity kolem něj.
A aby toho nebylo málo, už druhým rokem vedu marketing Velkého týdne malých firem. To je iniciativa a oslava drobných podnikatelů a podnikatelek po celém Česku, a nově i na Slovensku. Malé firmy jsou páteří ekonomiky a mají zásadní vliv na regiony i komunity, proto si zaslouží naši podporu a pozornost. Tento projekt mě neskutečně baví, i když volného času už opravdu moc nezbývá.
Co považuješ za svoje dosavadní největší byznysové úspěchy?
Pokud bych měl zmínit své úspěchy, rozdělil bych je do
několika rovin.
První je čistě osobní. Jako kluk ze Skorošic jsem neuvěřitelně miloval fotbal. Na profesionální kariéru to úplně nebylo, ale chtěl jsem se k fotbalu dostat alespoň jako "bafuňář". Už na střední škole jsem psal snad všem prvoligovým klubům, a nakonec to vyšlo až na vysoké – začal jsem ve STESu, pokračoval v Dukle, a nakonec přes marketingovou agenturu jsem spolupracoval s FAČRem a reprezentací. První dva roky to byla spíš špatně placená stáž :-), ale postupně jsem se propracoval k tomu, že jsem několik let působil jako markeťák v první lize, byť v menším klubu. To všechno bez jakékoli protekce, čistě díky vytrvalosti a "zabejčení". Fotbal mi přinesl nejen cenné kontakty, ale i přátelství na celý život. A také se od té doby držím myšlenky, že pokud chceš v životě něco dokázat, tak je důležité se bez ohledu na finance fakt kousnout a vydržet.
Po osmi letech ve fotbale jsem ale cítil, že je čas posunout se dál a postavit se na vlastní nohy. Po krátkém období freelancu jsme se s Jakubem "Bubou" Ouvínem rozhodli založit BigBrigade a podcastová studia. Teď zažíváme všechny možné i nemožné scénáře podnikatelských začátků – od euforie z nových klientů až po stres z toho, že teď už je vše fakt jen na nás.
Dalším úspěchem je náš autorský podcast Nohama na zemi. Vkládáme do něj kus sebe a chceme, aby byl pro každého, kdo je opravdu nohama na zemi, a i přes životní překážky se snaží něčeho dosáhnout. Ústředním motivem je well-being – tedy jak pečovat nejen o své fyzické, ale i psychické zdraví. Měli jsme teď pauzu kvůli stavbě nových studií, ale od října spouštíme druhou sezónu.
Co bylo na startu podnikání vůbec to nejtěžší?
Upřímně, nic zásadního nás na startu nepřekvapilo. Spíš to
bylo takové vysvobození – možnost dělat věci podle sebe a nastavit si vlastní
směr. Jasně, stres k tomu patří, ale v našem případě je to ten zdravý stres,
který posouvá dál.
Asi nejtěžší tedy nebyly konkrétní překážky, ale spíš ten vnitřní moment říct si: "Jdeme do toho a neohlížíme se." Jakmile jsme vykročili, už nebyl čas přemýšlet nad tím, co je náročné – prostě jsme šli krok za krokem dál.
Ehm, proběhla na začátku vašeho byznysového příběhu nějaká
příprava byznys plánu nebo jste do toho šli po hlavě?
Jestli jsme měli na začátku velkou strategii? Upřímně –
ne. Ano, nějaké propočty a plán jsme měli, ale touha začít a makat na svém byla
silnější než excelové tabulky a powerpoint strategie. Konsekvence nám docházely
až cestou a prostě jsme se museli poprat se spoustou výzev. Stostránkovou
strategii jsme ale rozhodně neměli.
Co ti v podnikání přináší největší radost?
Radost mám z toho, že jsme prostě začali. Že můžu pracovat
na různorodých projektech s inspirativními lidmi – ať už v BigBrigade, na
Velkém týdnu malých firem, nebo v Nohama na zemi. Obrovskou radost mi taky dělá
to, že podnikám s jedním z nejlepších přátel, a že i přes nedávné narození syna
mám díky podpoře manželky a celé rodiny možnost se tomu všemu věnovat a
rozvíjet se.
Jaké se díváš na svoji podnikatelskou budoucnost?
Podnikání pro mě není jen o vydělávání peněz. Jasně, i to
je důvod, proč jsme začali. Ale s Jakubem chceme dělat projekty, které mají
potenciál rozvíjet lidi, komunity i firmy. Na konci dne je pro mě důležitá
spokojenost klientů a lidí, kteří se mnou spolupracují. Takže tohle, když
vydrží dalších pár desítek let, a budeme v černých číslech, je to za mě
naprosto OK :)
Kde čerpáš pro své podnikání inspiraci?
Tím, že se věnujeme primárně marketingu a aktivitám pro
veřejnost, čerpám inspiraci hlavně mezi lidmi – v MHD, ve vlaku, v hospodě,
prostě kdekoliv. Nechci zůstat teoretikem zavřeným v městské bublině. Stačí mít
oči otevřené a být připravený naslouchat, protože zajímavé podněty se objevují
všude kolem nás.
Pokud jde o odbornou inspiraci, tak mě v poslední době nejvíc nadchl obsah v rámci Velkého týdne malých firem, konkrétně FEST DoToho! Po dlouhé době akce, která není klasickou "konferencí", ale spíš opravdovým FESTem plným praktických rad pro podnikatele, jako jsem já. Žádný bullshit, jen zkušenosti a tipy, které se dají hned použít. Nechci dělat reklamu, ale tohle prostě fakt stojí za to.
Jak se ti v hlavním městě podniká?
V Praze je podnikání specifické. Na jednu stranu je tady
obrovská koncentrace příležitostí, klientů i talentovaných lidí, což je skvělé.
Na druhou stranu je prostředí hodně konkurenční a uspěchané, takže vás to nutí
být neustále ve střehu a posouvat se dopředu.
Co bys dělal, kdybys nepodnikal?
Doma s manželkou často řešíme, že kdybychom měli v životě
"ekonomicky hotovo" a nemuseli už pracovat, chtěli bychom mít domek někde na
samotě a starat se o zachráněné chrty a galgy ze zahraničí. Prostě vracet život
zvířatům, která trpěla ne vlastní vinou. Třeba jednou… :-)
A kdybych nepodnikal a stále se musel nějak živit, pravděpodobně bych se vrátil ke sportu. Tam jsem začínal a pořád k němu mám blízko.
Chceš něco lidem v domovské Praze či rodných
Skorošicích vzkázat?
Necítím se ještě v pozici, abych lidem v regionu rozdával
rady nebo moudra. Naopak, rád moudra a rady stále čerpám a stále hledám nějakou
inspiraci.
Spíš mě hned napadá, že bych chtěl poděkovat, že vznikla iniciativa positivJE a nově positivCZ. Díky nim se totiž člověk přirozeně zamyslí, co by mohl udělat pro místo, odkud pochází. Jsem rád, že se každý den mohu dočíst o pozitivních věcech, které se u nás dějí. Obdivuju všechny, kdo v regionu zůstali a pomáhají ho rozvíjet, místo aby z něj odešli.
Vladimír ŠMÍRO | BigBrigade | vlad@bigbrigade.com
Kamil Kavka


S pokorou a respektem Kateřina Savočková zdobí lidská těla

Jakub Jurník otevřeně o svém akčním životě i o životě s ADHD

Lídr turismu v Jeseníkách Tomáš Rak nominován mezi osobnosti cestovního ruchu

Silniční cyklista Tomáš Kajnar si o víkendu vyjel další dva republikové tituly
