
Příběh šípkového vína vyšlapali Roman Šerák a Šárka Vybíralová po kolena ve sněhu a v mrazech

Znáte ten předobraz klasického podnikatelského úspěchu – kanceláře, zaměstnanci, excely s rostoucími tržbami a výkonnostní grafy? Tak přesně tohle v dnešním příběhu nehledejte. Podnikání Romana Šeráka a Šárky Vybíralové se neodehrává v open spacech, ale v přírodě Jeseníků, ve výrobně v České Vsi a nezřídka svede oba zakladatele k lahvi vína. A přesto – nebo možná právě proto – je jejich příběh výjimečný.
Začalo to v prosinci 2011. Venku -15 °C, sníh po kolena, v batohu termoska s rumem. Roman se Šárkou se tehdy vydali do kopců kolem Jeseníku sbírat šípky – ne kvůli čaji, ale aby zkusili vyrobit první várku domácího šípkového vína. Věřili staré lidové moudrosti, že nejvíc cukru má šípek právě po přemrznutí. Poškrábané ruce, 18 kg bobulí a první kvašení v malém kamrlíku na lázeňské ubytovně. O pár měsíců později rozdali první lahve přátelům. A ti? Byli nadšení.
Kolem roku 2008 se Roman rozhodl opustit svou dosavadní IT kariéru, během níž působil sedm let na Městském úřadě v Jeseníku a poté v Priessnitzových lázních. Následující tři roky se věnoval profesi maséra. Právě tehdy poznal Šárku, která se stala jeho partnerkou v životě i v podnikání.
Když jim ochutnávky prvních vín přinesly pozitivní ohlasy, rozhodli se to zkusit "ve větším". Ne že by měli byznys plán. Spíš nadšení, víru ve svůj produkt a chuť dělat věci po svém. Prvním milníkem byla crowdfundingová kampaň na Hithitu. První platící zákazník? Místní kavárna Ennea a nikdy to Eleni Akritidu nezapomenou. Kromě toho objížděli trhy, zkoušeli sirupy, omáčky, ale postupně si potvrdili, že jejich síla je ve výrobě vína a jeho přímém prodeji.
Základem značky Šípkové víno je respekt k přírodě, tradičním postupům a osobnímu přístupu k zákazníkům. Ačkoliv dnes v nabídce najdete přes 17 druhů ovocných a bylinných vín – od malinového, borůvkového a rakytníkového až po konopné nebo čokoládové – všechno vyrábí stále jen Roman a Šárka. Sami dva.
Nepřijímají zaměstnance, nenafukují výrobu, nehoní se za expanzí. Vědomě si udržují podnikání v takové míře, aby ho zvládli vlastníma rukama. A tím si chrání nejen kvalitu vína, ale i svůj osobní klid.

I přesto se jejich víno dostalo do Billy, později i do Lidlu nebo vybraných prodejen Coop. Spolupráce s obchodními řetězci jim přinesla nejen větší odbyt, ale i žádoucí publicitu, kterou sami aktivně nevyhledávají. Nechtějí být velká firma. Chtějí být spokojení lidé, kteří dělají dobrou věc.
"My máme ty nejlepší nápady většinou někde na dovolené nebo večer u lahve vína," směje se Roman. A není to jen vtip – ve skutečnosti se tím řídí. Neplánují růst podle tabulek, ale jdou naproti tomu, co jim život přinese. Třeba i to, že v září přišly povodně a voda se zastavila půl schodu před jejich výrobou. Nepanikařili. Přijali to.
Jejich filozofie podnikání je jednoduchá: dělej věci poctivě, v souladu se sebou – nežij kvůli firmě, ale měj firmu, která ti umožní žít. A právě díky tomuto přístupu si udržují zdravý balanc. Mají dost peněz, aby se uživili, a spoustu svobody, aby si mohli užívat života.
Jejich příběh je odpovědí pro všechny, kteří vnímají podnikání jako cestu k nezávislosti. Nemusíš mít zaměstnance, kanceláře, obraty v milionech. Můžeš být pár, dělat, co tě baví, a být velmi spokojený.
Kamil Kavka


Trio kamarádek Tereza, Barbora a Iveta opět do Jeseníku láka designéry

Lara Škrobánková se chce protancovat na největší festival tance na světě

Uznávaný fotograf Vasil Stanko digitalizuje depozitář Vlastivědného muzea Jesenicka

Kondiční trenér Patrik Kmínek připravuje olomouckou Sigmu na pohárovou Evropu
