
Emil Vodák se na gymplu stará o tělocvik a dobrou náladu

V těchto chvílích má hlavu plnou starostí s organizací sobotní 'Jesenické šedesátky', ale jinak je Emil Vodák naprosto vhodný adept na otevírače naší nové "rubriky" učitelé, v níž chceme představovat lidi ze školních sboroven, protože si jejich práce vážíme.
Emil nezklamal. Na jednu stranu chce tradicionalisticky studenty známkovat, na druhou stranu se nebojí být odvážný v názoru na to, od kolika let by zakázal učitelskou profesi dělat. Být to tak doopravdy, už by sám byl v důchodu ;-)
Emile, Jeseník a pořád Jeseník?
Ano, narodil jsem se tady a žiji tady pořád.
Co je na Jeseníku podle tebe nejlepší?
Lidé, příroda a počasí.
Na jaké škole učíš?
Gymnázium Jeseník.
Jaké předměty vyučuješ?
Tělesná výchova.
Rozepiš se trochu více o vaší škole, v čem jste podle tebe
dobří a co se vám daří?
Jsme "malé" gymnázium (cca 400 studentů), které
tvoří jedna osmiletá třída, jedna čtyřletá a jedna čtyřletá třída se sportovní
přípravou. I přes takto nízký počet studentů jsou naši studenti, podle mého
názoru, úspěšní v mnoha oborech. Od humanitních přes přírodovědné až k těm
sportovním. Jazyky, divadlo, chemie, matematika, robotika a také sport.
Každoročně se naši studenti prosazují až na republikové úrovni. Když se
podíváme do minulosti, tak několik absolventů se prosadilo dokonce na úrovni
globální.
Čeho si cením na naší škole je, že je u nás vysoká odbornost, erudovanost a snaha o posouvání našich studentů dál ze strany pedagogického sboru. Velkou výhodou je, že vedení školy naslouchá jak studentům, tak i pedagogickému sboru.
Jen taková drobnost pro dokreslení atmosféry ve škole - dveře ředitelny jsou vždy (pokud tam neprobíhá nějaké jednání) otevřené. Stačí tedy zaklepat né na dveře, ale na futra dveří.
Popiš svoji cestu, jak jsi se ke své stávající profesi
učitelování dostal?
Jedním slovem náhoda. V lednu 1993 jsem šel po chodbě u
studijního oddělení na FTVS UK Praha a všiml jsem si inzerátu na nástěnce
(tehdy rukou psaný), že 2. ZŠ Jeseník hledá tělocvikáře. Tak jsem na II. ZŠ
Jeseník zašel a projevil zájem. Podařilo se. Shodou okolností se II. ZŠ od září téhož roku stala součástí gymnázia.
Co zajímavého nám řekneš o svých učebních postupech a
receptech na spokojené studenty, co ti ve třídě funguje?
Moje filozofie hodiny tělesné výchovy je, že student má z
hodiny tělocviku odcházet s úsměvem na rtech, a když má k tomu propocené triko,
tak ta hodina splnila účel, ať už jsme v té hodině dělali cokoliv.
Že naučím studenta kotoul vpřed, vzad? Fajn. Ale mnohem více mně potěší (srdce tělomrska zaplesá), když se se svým studentem potkám na hřebenu Hrubého Jeseníku při turistice nebo když se potkáme na kole, lyžích atd. Dokonce si cením, když se potkáme na fotbalovém utkání v rolích diváků. Za největší úspěch své práce beru to, že ve studentech vzbudím zájem o pohyb a sport.
V čem jsou dnešní mladí opravdu skvělí?
V technologiích, ale jinak jsou stejní jako děti v
devadesátkách. Když víte jak na ně, tak to jsou pořád děcka (třeba i v 18
letech).
Co tě na tvém snažení baví ze všeho nejvíc a jaké máš
další pedagogické ambice?
Co mě baví nejvíce? Studenti! V dobrém slova smyslu jsem
jako Svěrákův Akumulátor. Studenti mě prostě nabíjejí. Ambice? Zůstat stejný do
důchodu.
Jak vidíš budoucnost českého vzdělávání, co jsou jeho
příští výzvy?
Naše školství považuji za kvalitní. Ano, jsou problémy,
ale... Z mého pohledu je největším problémem českého školství to, že tady máme
10 miliónů ministrů školství. Každý si myslí, protože chodil do školy, že tomu
rozumí a vymýšlí... Výzvy? Porozumění, empatie, respekt a Škola hrou! od
kantorů.
Zmiň jednu věc, kterou bys v českém školství okamžitě
změnil, kdybys byl ministrem školství.
Zmíním dvě. Zdvojnásobil bych platy a uzákonil bych, že učitel může učit max. do 40 let. Pak by dostal výsluhu a
poroučel by se. Ve školství jsou děti a měli by je učit mladí a dobře zaplacení lidé.
Kde/jak pro svoji práci čerpáš inspiraci?
To raději ani nechtějte vědět. Ale vážně! Inspirací jsou
mně samotní studenti.
Známkování nebo slovní hodnocení?
Známkování.
Co bys dělal, kdybys nebyl učitel?
Nevím.
Co jsou tvé radosti po práci?
Rodina, sport (basketbal, fotbal, běh, koloběžka,
snowboard), jakákoliv manuální práce.
Chceš něco lidem v regionu vzkázat?
Jesenicko je WOW, tak si to užívejme.
Milí učitelé, pojďte do toho taky! Pojďte inspirovat svojí důležitou prací Jesenicko, stačí online zodpovědět pár otázek ;-)
Kamil Kavka


Lukáš Iliadis provozuje ve Zlatých Horách vyhlášené bistro

Afrika, Irák, Grónsko, Ukrajina... Pavel Stibor si umí vybírat místa pro zakázky

Barbeři Honza Maňur a Kuba Polčák dělají vysněnou práci

Radka Trunečková z Charity Jeseník převzala ocenění za svoji oddanost
