TIP positivJE
ČESKÁ SPOŘITELNA

JAK SI TO BANKY PŘEDSTAVUJÍ VE 21. STOLETÍ?
Kdysi to byly peníze zašité v matracích a je to pryč. Pak byly nejlepším finančním nástrojem vkladní knížky a kdo si na to dneska vzpomene? Teď jsme ve fázi, kdy nás banky přestávají vyhánět z kamenných poboček, a třeba v Jeseníku Česká spořitelna v červnu otevřela velmi moderní a klientsky přívětivou provozovnu. Myslíme si ale, že ta opravdová budoucnost se bude odehrávat přece jen jinak. Aktuálně tedy nejvíc na internetu a v mobilech, výhledově zřejmě v rozšířené virtuální realitě. Nebo se vám zdá, že dnešní mládež bude mít chuť vyřizovat něco s bankéři osobně, když už teď drtivou většinu svých potřeb, tedy včetně společenského kontaktu, řeší online?
Zdá se, že dosti podobně to vidí i Česká spořitelna, která jako reakci na nezvratné trendy spustila nové internetové bankovnictví George a k tomu pro svoje klienty přidala platformu Moje zdravé finance. S pomocí těchto dvou nástrojů budete ovládat svoje peníze naprosto s přehledem, pokud jde o platby, příkazy a tak, hlavně ale dostanete k dispozici řešení, které vás provede světem rodinných financí. Pokud nechcete, a to mladí nechtějí, zatěžovat svoji hlavu managementem osobního rozpočtu, můžete kupu z toho přenechat České spořitelně. Ta vám roztřídí výdaje do jednotlivých kategorií, takže hned víte, kolik peněz projíte, kolik utrácíte za oblečení, co vás stojí bydlení ... Pochopitelně nechybí nabídka jednotlivých finančních produktů banky, u nichž vám bude vysvětleno, jak nejlépe ten, který poslouží. Ale není to jenom o útratách, je to také o pojištění a investování do vlastní budoucnosti. A protože se banky budou muset transformovat do fintechový společností, Moje zdravé finance budou paletu služeb a témat rozšiřovat, zřejmě u nich nakoupíte telekomunikační služby, vyberete nejlepšího dodavatele energií anebo vybavíte kapesným svoji ratolest studující v zahraničí.
Bankovnictví 21. století přinese velkou evoluci, budoucí uživatelé bankovních služeb chtějí svobodu, čas pro sebe a svoje koníčky, na peníze se jím myslet nechce a vítězem bude ten, kdo je téhle nezbytností zbaví. Česká spořitelna k tomu má našlápnuto. 



PODNIKATELSKÁ PRŮPRAVA NA JESENICKÉ ZŠ
Pokud nabádáme mladé lidi po škole k rozjetí vlastního podnikání, což může být dobrá volba pro člověka, který chce být finančně nezávislý a žít v Jeseníku, musíme se podívat na to, jak děti na podnikání připravujeme.
V tomto smyslu jako na zavolanou vstoupila na základní školy Česká spořitelna se svým programem Abeceda peněz, v Jeseníku si jej vyzkoušeli žáci 4. a 5. třídy zdejší základní školy. Tenhle zážitkový projekt má juniorům představit reálný finanční život, který na ně v dospěláckém věku čeká.
Není to žádná teoretická záležitost, děcka si regulérně sáhnou na byznys, kdy dají dohromady vlastní podnikatelský záměr - nápad, který pak musí zhmotnit, tedy založit fiktivní firmu, v ní vyvinout produkt, ten vyrobit, následně vymyslet obchodní strategii a v den D pak vlastní výrobky prodat. Chybí jen hrozba krachu v případě selhání některého z článků podnikatelského záměru. Žáci 4. C a 5. D se zvolili management, tedy ředitele, ekonomy a obchodní manažery a ti pak diskutovali nad náměty, co by třída, pardon zaměstnanci, měli vyrobit, aby to bylo prodejné, za kolik, jakou to potřebuje reklamu ... vše směřovala k jarmarku, který se odehrál na Masarykově náměstí před pobočkou České spořitelny. Ta dětským firmám půjčila peníze na rozjezd, tj. primárně na nákup vstupních surovin. Tušíte správně, že prodeje dopadly dobře a obě třídy si tak vydělaly první vlastní peníze na školní výlety. Došlo i na důležitou zpětnou vazbu, v níž si v týmu vyříkali chyby a nedostatky, asi se však hlavně pochválili, jak se jim podnikatelské záměry podařilo dotáhnout.
Jejich rodiče možná už během letních prázdnin pociťují, jak se jejich děti rázem staví jinak ke kapesnému, no a třeba v nich tahle zkušenost zažehla nějaké budoucí ambice podnikat i v opravdickém životě ;-)
Jen houšť takových projektů, Česká spořitelna ve své krásné nové pobočce určitě ráda pomůže dalším třídám zrealizovat dětské podnikatelské nápady.